|
|
|
|
|
|
|
Oud nieuws |
|
|
29 April 2002 NK Schagen
|
|
|
|
1 december 2012 gespot in
Nunspeet tijdens de wintercup.
Eliene Eissing
De trial familie van Saane
Foto´s Bert ten Haaf
De gebroeders Marcel en Mario ten Haaf
|
|
|
|
18-oktober 2012
19 Kampioensjaren Inters huldigen NK Jeugd Trial 2012 deelnemers
Schijndel 14 Oktober 2012. Foto: John Lenders
www.trialfoto.nl
Tijdens de afsluitende tweedaagse NK Jeugdtrial van
dit seizoen, bij Motor Trial Club Oost Brabant werden na afloop alle
deelnemers en deelneemsters gehuldigd door zes (6) Oud Kampioenen van de
Trial Inters met maar liefst 19 gezamenlijke Kampioenschappen op hun naam !
In chronologische volgorde: 1971-1975 vijf (5)
voudig Titelhouder Hans van Marwijk, 1977 Kampioen Simon Koote,
1976-1978-1979 drie (3) voudig Winnaar Frans Kooiman, 1991 Kampioen Rene
Opstals, 1996 -2003 acht (8) voudig Grootmeester Alex van den Broek en 2009
Kampioen Ewoud Lalkens.
De reden voor deze grootse en bijzondere huldiging
was afkomstig van een enthousiaste particulier wie betreurde dat er naar
zijn mening onvoldoende aandacht is voor de kleine “grote” kanjers in deze
vorm van gemotoriseerde sport, de basis eigenlijk voor elke vorm van
motorrijden, Jeugd Trial. Vanwege de late oproep van deze persoon konden de
overige door hem traceerbare oud-kampioenen helaas niet verschijnen vanwege
andere verplichtingen, anders was het aantal heren en titels nog groter
geweest. Door de sportverbondenheid in combinatie met hun levenservaring
begrepen de heren oud titelhouders gelijk dat zij aan de gedane oproep
gehoor wilden geven. Erkenning is namelijk de bron van het elk bestaan, voor
wie of wat dan ook maar zeker voor hun gemene deler de trialrijders. Als
extra blijk van waardering boden de Oud Kampioenen (ook in naam van Marco
Reit, Pieter Goertz en Peter van der Sluis) alle NK Jeugd deelnemers van
2012 een door hen geleide trainingsdag aan op een nader te bepalen datum en
locatie. Dat aanbod werd onder luid gejuich van de aanwezige deelnemers
begeleid met applaus van aanwezige ouders en publiek in dank aangenomen. Wat
een privé initiatief al niet betekenen kan !
Pupillenklasse
: |
1. Zeno
Coppens |
Roeselare-Oekene (B) |
|
2. Niek Schaap
|
Callantsoog
|
|
3. Twan
Harmsel |
Markelo
|
|
|
|
Apirantenklasse : |
1. Mike
Hanraths |
Eindhoven
|
|
2. Daan van
Daele |
Callantsoog
|
|
3. Bart Schaap
|
Callantsoog
|
|
|
|
Juniorenklasse
: |
1. Tom Keunen
|
Venlo
|
|
2. Ting Yueh
Boezewinkel |
Diepenheim
|
|
3. Loek
Beurskens |
Reuver
|
|
|
|
Kampioensklasse: |
1. Marnick
Molemans |
Hillensberg
(D) |
|
2. Maxx van
den Top |
Bennekom
|
|
|
|
Voor de gehele
eindstand: |
|
http://www.knmv.nl/sport/trial/uitslagen-en-standen_10
|
Naast vernoemde aandacht voor de jeugd rijders
werden er ook nog andere personen onder wat extra aandacht bedolven. De Heer
en Mevrouw Coppens kregen als waardering voor hun beider toegewijde inzet om
jaarlijks vele uren te besteden aan alleen al het vervoeren van hun zoon
naar de NK Jeugd wedstrijden met de 2012 Award : KM-Vreters van het Jaar.
Als laatste werd de Heer Toon van de Vliet beloond met de NK Jeugd Trial
Beker: Het Grote Bedankje 2012 , voor zijn decennia lange tomeloze inzet
voor de trialsport.
Na afloop kon niemand er niet meer om heen, met wat
gezamenlijk enthousiasme en inzet kun je in zeer korte tijd ontzettend veel
bereiken, laat staan dat er iemand kan beweren dat er nooit iemand wat doet.
|
|
|
|
Bron NHD 1 oktober 2012
|
|
|
|
Bron NHD 29 september 2012
|
|
|
|
Bron NHD 26 april 2012 |
|
|
|
Bron: NHD 7 februari 2012
|
|
|
|
21
januari 2012
Ontzetting na dood cafébaas
Een van de uitbaters van het Caribische
café Los Amiquitos, waar TCO al jaren hun jaarvergadering heeft, is in de nacht
van 20 op 21 januari neergestoken.
Hij probeerde een ruzie op straat voor het café te sussen. Enige uren later is
hij aan deze verwonding overleden.
Koos was die grote kerel met de paardenstaart.
Een beminnelijk mens.
Samen met zijn zaken partner Paul zijn ze na jaren op Isla Margarita (een eiland
voor de kust van Venezuela) een horeca gelegenheid te hebben gerund, een aantal
jaren terug in Tuitjenhorn neer gestreken.
Ze zijn samen dit Caribische café begonnen.
TCO wenst de familie en vrienden veel sterkte toe met dit niet te bevatten
verlies.
Foto: NHD 23 jan.
|
|
|
|
20- januari
2012
Het
bestuur is op kraamvisite geweest bij het kersverse ouder paar en om zoals te
doen gebruikelijk een taart af te leveren.
Want wie bij TCO baart krijgt een taart!!
In dit geval kwam dat
bijzonder goed uit omdat de jonge moeder morgen een dagje ouder wordt en 6 dagen
later de jonge vader.
Na een onwennige aanloop is er inmiddels regelmaat in het gezin en de kleine
begint al te groeien.
Op dit moment is nog niet aan te geven of de kleine Annebel de krulletjes van
Pap in de genen heeft.
|
|
|
|
|
|
|
Uit NHD 4
november
Rutger Leeuwrik Kampioen |
|
|
23 november 2011
Trial historie Rene Opstals
|
|
|
3
september 2011
Onze wedstrijdleider Peter Boekel vierde
3 september het feit dat hij al 25 jaar met de zelfde vrouw Astrid doet en dat
ie Abraham is geworden.
Als TCO hebben we daar op gepaste wijze aandacht aan geschonken.
Het bordje met rolstoelgebruikers bij
zijn linkerhand heeft niets de rij-kwaliteiten van Peter te maken.
|
|
|
Uit Moto Plus augustus 2011 |
|
|
Uit het NHD van 1 augustus 2011
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Derde dochter voor de familie Peter en
Petra Glas Adres : Dorpsweg
111, 1711 RH Hensbroek, telefoon : 0226-454448
|
|
|
Uit het NHD van 22 maart 2011 |
|
|
Uit het NHD van 21 maart 2011
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit het NHD van 22 februari 2011
De eerste
bezwaren zijn er al.
Dankzij de bereidwillige medewerking van de buurtbewoners is het tijdelijke
crossterrein er gekomen. Als dank lopen ze nu de kans op een permanent
crossterrein in hun voortuin. Gelukkig is niet het geluid wat voor overlast
zorgt. Etyleen of etheen is nu de boosdoener. Gelukkig lig er een een
wetenschappelijk onderbouwd rapport aan deze bewering ten grondslag gekoppeld
aan metingen (via de neus?). Vervelend hier bij is dat het vaak westenwind is en
dus lastig meten en de luchtvervuiling van de luchthaven maakt het er ook niet
makkelijker op. Tijd voor de Elektrische motor.
|
|
|
Uit het NHD van 17 februari 2011
Ferme woorden, nu nog de daden
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Groot nieuws op het
EICMA Motorsalon in Milaan. Het legendarische merk Ossa is terug van weggeweest
en lanceert de TR280i, een nieuwe trial motor met enkele unieke elementen!
Terug van weggeweest
Trial merk Ossa hoeft weinig introductie. In 1965 lanceerde Ossa een eerste
prototype waarop de trial motor werd gebaseerd, een Scrambler. Het is ook nu
weer dat Ossa op het EICMA salon met een prototype komt aandraven, de TR280i.
Het nieuwe model zal hopelijk ni de voetsporen treden van de Mike Andrews
replica, en trial motor die het merk een legendarische status heeft gegeven in
1972.
De nieuwe Ossa TR280i heeft alvast veel elementen om ni de voetsporen te treden
van zijn voorganger, het nieuwe trial model stapt weg van de conventionele
gekende trial motoren en kiest resoluut voor verandering.
De Ossa TR280i
De nadruk bij de nieuwe TR280i ligt op gewichtsdistributie en andere unieke
ingrepen die bij moeten dragen tot het verwerven van een nieuwe status als dé
trial referentie, net zoals de MAR (Mike Andrews Replica).
De TR280i heeft een luchtfilterkast boven de motor, op de plaats waar bij andere
trial motoren de benzinetank zit. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling én
een betere opbouw van de motor zelf, waarom tenslotte blijven vasthuoden aan
hetzelfde oeroude concept als het ook anders kan.
Het
motorblok ligt anders geplaatst en de injectie zit vooraan, onder de
luchtfiklterkast... Gedurft alleszins, want de meeste merken kiezen zelfs in
geval van injectie voor een traditionele opbouw en plaatsen de injectie op
dezelfde plaats als waar vroeger de carburator zat.
De benzinetank zit op de plaats waar normaal de radiator zit, de radiator zelf
zit achter de tank, wat volgens ontwerper Josep Serra (Xiu Research) en voordeel
is aangezien de radiator niet kan vollopen met modder met koelingsproblemen tot
gevolg.
Het chassis bestaat uit een crome-molybdenum frame in combinatie met aluminium
elementen daar waar versteviging nodig is, op op plaatsen zoals bijvoorbeeld het
balhoofd en voetsteunen.
Qua
vering werd een speciaal voorvork ontwikkeld, upside-down, met Marzocchi. Upside
down voorvorken worden traditioneel niet gebruikt bij trial motoren wegens
enkele nadelen. Het vork op de Ossa TR280i werd echter volledig ontwikkeld voor
een trial motor en werkt optimaal voor een trial motor.
De nadelen van een upside-down voorvork zijn een grotere draaicirkel en een
grotere torsie. Ossa lost beide problemen op: een andere offset en bredere
vorkpoten.
Technische gegevens
Engine
Capacity 272.2 cc
Type Two-stroke single cylinder with a reed intake directly into the crankcase.
Cooling system Liquid.
Bore x stroke 76x60 mm
Fuel supply EFI Kokusan Battery-less System.
Ignition CDI Kokusan digital magnetic flywheel.
Clutch Hydraulic control.
Gear box 6-speed.
Transmission Primary through gears, secondary by chain.
Engine lubrication 2.5% mix
Gear and clutch lubrication 700 cc of Gear Extreme 75W oil
Chassis
Type: CR-MO steel tube profile with pipe and bottom made of cast aluminum.
Front suspension Marzocchi upside-down adjustable fork, 40 mm diameter.
Optional conventional Marzocchi 40 mm aluminum.
Rear suspension Variable progression system with TTX OHlins monoshock.
Front brake 185 mm diameter disk with four-piston caliper.
Rear brake 150 mm diameter disk with two-piston caliper.
Front wheel 28 spokes with a 2.75x21 tire.
Rear wheel 28 spokes with a 4.00x18 tubeless tire.
Engine protector Made of AA7075.
Kick-start Cast aluminum.
Gear and brake pedal: Cast aluminum with retractable toe.
Weight and dimensions
Wheelbase 1,328 mm
Seat height 655 mm
Tank capacity 3 liters
Dry weight 67 kg
|
|
|
Beta EVO 2011
Nieuwe inbouwpositie van de Motor. Hoger
en naar voren verplaatst. Door de verschuiving van het zwaartepunt is er een
betere händling en zijn er voordelen bij het bergop rijden.
Schakelvork met rechte vorken
(0-graden-versnellingsbak). Lichter en comfortabeler te schakelen.
Nieuwe afloopslang voor de filterkast.
Water loopt beter weg. De filter heeft nu een waterafwijzende rand.
Verandering aan het voorste deel van het
uitlaatsysteem. 200 gram gewichtsbesparing en een lineair koppel. (alleen voor
EVO 250/290).
Lagere stuurpositie. Hierdoor rust er
meer gewicht van de rijder op de voorkant. Meer tractie bergop. Goed voor een
technische rijstijl en voor indoortrials.
Nieuwe achtervelg met een verbeterde
afdichting. 500 gram lichter. Hierdoor minder gewicht en een stabielere
bandspanning.
Een hardere veer bij de schokbreker
achter. Tevens is de rubber aanslag verandert. Hierdoor zijn er hogere en
progressieve reserves in extreme situaties.
Nieuwe koppeling- en remhendel met een
betere ergonomie.
Nieuwe bevestigingsplaten voor de
cilinderkop. De stijfheid van de motorfiets wordt verhoogd en de trillingen
efficiënter gedempt.
Grotere schroeven (M6) voor de
bevestiging van de plastics. Hierdoor ook eenvoudiger onderhoud.
Nieuwe remcilinder achter met een
geïntegreerd oliereservoir. Compacter en lichter.
Nieuwe kleuren voor 2011. Een
aansprekend donkergrijs met een speciaal decorset.
|
|
|
'Opa' Marco Reit gaat als de
brandweer
Door Dennis van Bergen.
woensdag 06 oktober 2010
In aanloop naar
de NK-wedstrijd Motortrial in Nunspeet traint Etten-Leurenaar Marco
Reit in de bossen van Effen. foto Ron Magielse/het fotoburo
MOTORSPORT - Het ronkende geluid van
zijn motor verraadt de verblijfplaats van deze 'superman op wielen'. Hier,
verscholen tussen zwierende eikenbomen, danst Marco Reit sierlijk over de
heuvels en hindernissen van het 'Trialbos' in Effen.
Nog eventjes, dan mag de 40-jarige Etten-Leurenaar zich voor de tiende maal
Nederlands kampioen motortrial noemen. Althans, daar gaan insiders vanuit.
"Maar mij zul je dat niet horen zeggen", tempert Reit de verwachtingen. "Er
kan nog van alles gebeuren. Met mij of met mijn motor."
Motortrial, ofwel acrobatiek op wielen. Marco Reit geldt op het allerhoogste
niveau nog altijd als 's lands beste in zijn soort. Vier van de zeven
wedstrijden zijn er tot dusver verreden in het kader van het NK, en even zo
vaak wist de brandweerman als beste te eindigen. Ondanks zijn leeftijd.
Reit: "Normaal gesproken ben je rond je 23e op je top. Dat ik nu nog bovenin
meedraai, zegt dus alles. Zowel over mij als over de anderen."
'Opa', noemen ze hem gekscherend. Het merendeel van zijn tegenstrevers is
immers tenminste voor de helft zo jong. "In 2006, toen ik voor het laatst
meedeed aan een NK én won, heb ik tegen die jonge mannekes gezegd: over vier
jaar, als ik veertig ben, kom ik terug. Ik ben benieuwd of jullie dan wél
van me kunnen winnen."
Bewust ging Reit dit jaar extra trainen om de uitdaging met de puberende
motormuisjes aan te gaan. Sponsor en 'motorvader' Ad Verheijen hielp hem aan
een nieuw voertuig, terwijl de coureur zelf zijn doelen niet onder stoelen
of banken schoof: die tiende NK-titel móest er komen. Zaterdag is Nunspeet
het decor van wedstrijd vijf, waarna Reit zich op de tweedaagse van
Schijndel (23/24 oktober) definitief kan laten kronen tot Nederlands
kampioen. "Ik merk dat mijn spieren minder soepel zijn, maar ik kan veel
compenseren met mijn ervaring."
Na in 1988 al voor het eerst 's lands beste te zijn geworden, streed Reit in
de jaren daarna ook op het wereldpodium. Op 21-jarige leeftijd koos hij er
voor om zich een jaar fulltime op motortrial te richten en ging trainen bij
zevenvoudig wereldkampioen Jordy Tarres. "Ik kocht van mijn laatste centen
een camper en vertrok naar Spanje. Maar uiteindelijk is zo'n avontuur
financieel nauwelijks te bekostigen. De WK-titel gaat over twaalf
wedstrijden in twaalf landen. Tel maar uit. Vanaf 1993 heb ik daarom slechts
nog aan nationale kampioenschappen meegedaan. Dat combineerde ik met een
baan als pijpfitter."
Plezier, routine en wilskracht dreven hem vervolgens tóch nog tot (in
totaal) negen NK-titels. En daar kan er eind deze maand dus opnieuw een
bijkomen.
Of opa nu aan zijn laatste kunstje bezig is? Reit, wiens 5-jarige zoontje
Stan sinds kort ook al 'trialt', trekt een grijnzend gezicht.
"Dat beloof ik niet. Vanaf 1993 roep ik al dat ik 'te oud' ben. Maar ik heb
er nog ongelooflijk veel plezier in."
|
|
|
Uit NHD 2010 15 september
Schagen
Editie
|
|
|
Uit NHD 2010 16 juli Alkmaar
Editie
|
|
|
Uit NHD 2010 10 juni Schagen
Editie
|
|
|
|
|
|
Snipperen 10 april 2010
Onder
grote belangstelling van twee pony's en een hond heeft het bestuur
zaterdag 10 april met behulp van oud secretaris Wim Duineveld koffie gedronken
op het trialterrein te Warmenhuizen.
Er was koffie, cake en jodenkoeken.
Onze wedstrijdleider Peter moest met behulp van een kraan uit de kruiwagen
gehesen worden waarin hij zich comfortabel had neer gezet.
Hierna konden we aan de arbeid.
Terreineigenaar
Paul Tesselaar had zelf ook voor hout gezorgd, wat alleen nog even versnipperd
moest worden.
Waar voorheen een majestueuze boom bij hem in de voortuin stond is het nu kaal.
Na het versnipperen en het verspreiden hiervan over het terrein zijn er
rond de container nog enkele buizen ver(ge)plaatst. Er zijn weer nieuwe
uitdagingen bij gemaakt.
Peter liet nog even zien hoe handig hij
op de minikraan was. Helaas was de minikraan zo vereerd met deze talent volle
kraan drijver dat hij naast zijn rupsbanden ging staan. Het was nog een hele
toer om deze er weer om te krijgen.
Ons terrein ligt er voor de zomer weer prachtig bij.
|
|