Historie van Trial Club Obdam en
omstreken.
Het ontstaan:
Het ontstaan van de club is op integratief van een paar enthousiaste
beoefenaars
ontstaan die zeer gedreven waren in de mens en machine beheersing.
De heer Harry Hooijberg was er destijds mee in aanraking gekomen door
een trialdemonstratie.
De heren Harry
Hooijberg en George Floris raken enthousiast over deze nieuwe sporten
spreken af ieder een trial motor te kopen.
Beide heren raakte al gauw enthousiaster en komen Siemon (S.W.M.) Groen
tegen welke lid was van De Alkmaarse motorclub ( MAC Alkmaar).
De heer Siemon Groen stelt voor om een club op te zetten.
André Schaafsma uit op Obdam heeft het proces begeleid en de notaris
Gijs van de Koogh de statuten.
Oprichting vergadering in de Brink te Obdam, Frans Verhoeven nu de
bekende Nederlandse Dakarheld heeft toen een demonstratie gegeven op
zijn cross/stuntfiets.
Harry en George
reden ook de Nationale trialwedstrijden door het gehele land mee.
Die ervaring van de soms vreemde obstakels welke beklommen en afgedaald
moesten worden, werden meegenomen naar de club, zodat het club niveau
ook hier weer iets van groeide.
Harry Hooijberg is op een gegeven moment zelfs Nederlands kampioen
geworden.
In het begin van TCO probeerden ze jaren overal toestemming te krijgen
om de trialwedstrijden uit te mogen zetten, wat meestal geen enkel
probleem was.
Mede daardoor werd de motortrial bekender in het platte Noord Holland.Zo
groeide het leden aantal gestaag, waarvan er veel nog steeds lid zijn.
De Kniptangen werden destijds geregeld via een kennis, die bij het
gemeentelijke vervoersbedrijf in Amsterdam werkte.
De naam Trial Club Obdam en Omstreken is tot stand gekomen omdat het de
woonplaats was van de toenmalige trialpiloten.
De trial vereniging TCO bestaat nu ruim 30 jaar en is nog volop in
beweging.
Bij TCO wordt met de motortrial actief deelgenomen door zowel jong als
oud.
TCO is niet alleen een club voor de trialsport, maar ook een vereniging
waar men naast het rijden ook lekker ontspannen bezig kan zijn en waar
gezelligheid voorop staat.
De vereniging
telt momenteel 55 actieve leden, waarvan de jongste 7 jaar en de
oudste 62 jaren jong is.
Terreinen;
TCO had nog geen eigen terrein, maar er was een geschikte locatie in de
gemeente Obdam voorhanden waar de club nog jaren mee vort dacht te
kunnen.
Ondanks de enorme inzet van velen is er uiteindelijk geen vergunning
verleend om op deze grond te mogen “brommeren”.
De gemeente Heerhugowaard had eind jaren zeventig div bouwlocaties waar
volop werd gereden.
De eerste contacten kwamen tot stand met MCA Amsterdam, alwaar diverse
motortrial wedstrijden werden gehouden
Het grootste trial terrein was de ruilverkaveling van het gebied tussen
Alkmaar en Schagen.
Het bijzondere aan dit gebied was de uitgestrektheid en de soms
uitdagende bergen die door hijskranen en bulldozers werden aangebracht.
Lange tijd kon er van dit gebied gebruikt gemaakt worden en groeide het
aantal leden van TCO als nooit tevoren.
Ook zijn er diverse wedstrijden gehouden op industrie en bedrijven
terreinen.
Zoals bij Spaansen in Winkel en Harlingen en bij diverse boeren en
landeigenaren.
Bij Spoor in het industrie terrein te Schagen zijn wij lage tijd welkom
geweest, totdat hier een groot bedrijvenpand de plaats van het terrein
innam.
In 1998 werd er
contact gezocht met een aantal enthousiaste mensen van de MAB, om op het
eiland TEXEL te rijden. Dit heeft geresulteerd in het ontstaan van de
trialclub te TEXEL.
Tegenwoordig is de nauwe band nog steeds aanwezig en wordt er op TEXEL
nog minimaal een maal per jaar een gezamenlijke wedstrijd gehouden.
Tot eind 2011werden de trialtrainingswedstrijden gehouden in Warmerhuizen en
waren wij te gast
bij de motorcrossclub MCC Den Helder waar TCO met hulp van vrienden een
eigen trialbaan hebben aangelegd.
Eind 2011 is na vijf jaar de baan in Den Helder gesloten en het terrein
in Warmenhuizen na ruim 10 jaar opgeruimd.
Frank Muntjewerf een herintreder in het trialsport heeft een stuk
terrein op zijn werf beschikbaar gesteld waar we vanaf eind 2011 trainen
en onze eerst oefenwedstrijd met de kerst gereden hebben en tot op heden
trainen.
Nachttrial:
De nachttrial in de polders van Hensbroek en Wogmeer vult bij TCO
een apart hoofdstuk in en is in de loop van de jaren uitgegroeid tot
landelijke bekendheid.
De nachttrial
werd oorspronkelijk gehouden in België, waar de S.A. Trial en Enduro
club in het plaatsje Bilstain deze in het verleden had georganiseerd. Op
het moment dat deze “trial de Nuit” in Belgié stopte, wilde er enkele
T.C.O. leden deze beleving naar Noord Holland halen.
Mede door de inzet van één van onze leden de gehele familie van der
Gragt is dit tot stand gekomen.
Met het gevolg, dat het in de zomer van 2010 het alweer voor de 25ste
keer in Hensbroek en Wogmeer werdt gehouden
Nationale Trial:
Daar TCO zelf
geen beschikking had over een eigen terrein waren we altijd afhankelijk
van het beschikbaar stellen van bedrijven terreinen, grond van de
landeigenaren en gemeenten.
Een van de eerste keren was in 1987, hiervoor was het industrie terrein
in de gemeente Schagen met behulp van de goede contacten van de
toenmalige voorzitter en een aantal leden tot stand gekomen.
Deze nationale trialdag is in Schagen een groot festijn geworden en is
jaren achtereen gehouden.
Bij de KNMV en de Nederlandse trial wereld gold deze trialwedstrijd in
Schagen als zeer uitdagend, wat mede kwam door de verschillende locaties
en materialen waar de Non-Stops uit bestonden.
Helaas, was in 2001 de ruimte in het industrieterrein grotendeels in
beslag genomen door nieuwe bedrijfspanden en was het niet echt meer
mogelijk om een volwaardige wedstrijd uit te zetten.
Nationale trial is een competitie die gedurende het hele jaar op
verschillende locaties in Nederland wordt gehouden onder auspiciën van
de Nederlandse motorsportbond K.N.M.V.
Bij nationale wedstrijden wordt er gereden op meerdere niveaus
(verschillende moeilijkheidsgraad) mee tellend voor het Nederlandse
kampioenschap.
De laatste nationale Trial (in Noord Holland) is insamenwerking met de
MAB georganiseerd op het eiland TEXEL.
Ook de oude
vertrouwde vuilnisbelt in Krommeniedijk is jaren door TCO als Trial
“brommer” plek geweest. Dit is tot stand gekomen door de inzet van één
van onze leden; de familie Wouda, welke daar hun huis adres en enige
goede contacten hadden.
Hier heeft de
nationale Trial tweedaagse voor de jeugd nog eens plaats gevonden.
Helaas, is hier naar lang gebruik het doek van dit terrein gevallen door
de komst van de bebouwing.
De heer Jan Wouda was overigens samen met zijn vaste maat, één van de
Trial beoefenaars, die de trialsport met motor en zijspan beoefende.
Trial Demo’s:
Er zijn in de loop der jaren heel veel Trial demo’s op diverse
evenementen en locaties geweest.
Dit jaar heeft TCO nog een trial demonstratie gegeven in de Kadijkerkoog
bij stichting kadijkerrun voor verstandelijk gehandicapten, het
bijzondere hieraan was dat TCO hier precies 25 jaar geleden ook al een
trial demo hadden gegeven.
Momenteel is
T.C.O in de federatie gestapt, om gezamenlijk met enkele andere
Noord-Hollandse Motorclubs in overleg te treden naar de Provincie en
gemeentes toe, voor het zoeken naar een vaste plek om de sport in noord
Holland te kunnen beoefenen.
Helaas, is dit een zeer moeizaam en tijdrovend proces van jaren en is
deze taak binnen T.C.O. al een keer van vader op zoon overgegaan.
Nu het zich laat aanzien is het niet ondenkbaar dat er ook een derde
generatie nog aan te pas moet komen vóór er op een vaste locatie gereden
kan worden.
In de
onderstaande lijst is er een korte opsomming gegevens uit de archieven
van TCO;
|