Geen witte kerst dit
jaar, gelukkig.
Hoewel de zon zich vandaag niet liet zien, bleef het de gehele dag droog.
De afgelopen periode had het genoeg geregend met als gevolg dat de bodem hier en
daar flink drassig was en een extra hoeveelheid water erop, zou geen verbetering
geven.
Omdat het Kerst was werd het de deelnemers niet al te moeilijk gemaakt. Er
werden vier non-stops gebouwd die vier keer beklommen moesten worden en dat was
voor deze dag genoeg, want daarna wacht de laatste uitdaging van de dag, het
snert of soep eten, nog op de deelnemers.
De leden waren op tijd
zodat er snel vier uitdagingen konden worden gebouwd.
Hierna werden de
deelnemers en controleurs bij elkaar geroepen en werd de aftrap gegeven door de
voorzitter.
De eerste was bijna
direct naast het pad en een lekker inkomertje, tenminste als je een beetje lef
had.
De rode piloten moesten direct bij de ingang over een buizen sessie en daarna
rechtdoor omhoog om op een omgekeerde put te geraken.
We zien hierboven dat Aris nog wat opstart (opstijg) problemen heeft.
Als er niet vlot werd doorgereden en een menigeen deed dat in het begin, moest
de put vanuit stilstand bedwongen worden en dat resulteerde vaak in een terugval
als gevolg van te kort grip op de gladde buis.
Ook Marco Veerman had de juiste cadans nog niet te pakken in de eerste ronde.
Tom Schaap moest ook
nog even wennen aan de non-stop
Puck Kruijer en Symen
Pronk deden het gelijk een stuk beter de eerste keer.
De gele piloten in dit
geval de gebroeders de Rooij hadden hun handen ook meer dan vol met deze inkomer,
maar daarvoor rijden ze geel.
De blauw piloten mocht een stelconplaat bestijgen, maar moesten dit met
gedoseerde snelheid doen, want als er te veel gas werd gegeven stond je op een
plek in de non-stop waar je nog niet wilde zijn, want dan had je een pijltje
gemist.
De witte broeders onder ons hadden het relatief simpel, maar moesten tijden het
sturen en draaien wel de voeten op de steppies zien te houden en dat was voor
nieuwkomer Pieter Molenaar nog best lastig.
Piet Boekel hanteerde de kniptang en heeft menig puntje moeten knippen.
De
tweede werd gecontroleerd door voorzitter Frans.
Deze had het heel druk, want hij moest ook zorgen dat de snert op temperatuur
bleef.
Gelukkig was vandaag de buitentemperatuur redelijk mild en hoefde de piloten
zich tijdens de wedstrijd niet extra op te warmen met hete snert.
Een stevig opstap voor
rood tegen een band aan dan er af en weer over een open band.
Hierna was de pret nog lang niet op en moesten er nog meer dikke banden worden
beklommen.
Voor blauwe piloten waren er ook meerdere valkuilen gemaakt, zoals Kick tot zijn
schrik ondervond.
De blauwe piloten mochten verderop nog door een kleine binnenzee varen, waar de
wielen altijd enorm van opknappen en de schijfremmen van beginnen te zingen.
De gele piloten hadden
hun handen er meer dan vol aan om er een beetje ongeschonden door heen te komen.
Dit is ze beiden niet één keer gelukt.
De witte piloten hadden een stevig opstapje bij de ingang die er gevaarlijker
uitzag als dat deze was.
De
derde werd bemand door Piet Knol die deze dag de brommer schoon wilde houden en
de kniptang in de hand nam.
Een wat lastige non-stop met keien, buizen en andere harde materialen. De meeste
rijders hebben hier wel een paar strafpuntjes opgehaald. Dat de keien door de
nattigheid een beetje glad waren zal ook ongetwijfeld een rol hebben gespeeld.
De vierde en laatste
non-stop werd door Dorus bewaakt.
Een non-stop met wat hill-climbing erin en onderin behoorlijk pruttig waardoor
goed aanzetten niet altijd mee viel.
Vooral
de rode piloten hadden moeite om na de de berg voor de eerste keer te hebben
genomen, een horizontale stelconplaat opmoesten klauteren. Vaak werden hierbij
voeten gebruik en nog vaker vielen de coureurs terug en werd het een vijfje.
De uitgang was bovenop vanwaar er een mooi uitzicht was over de omgeving.
Na de laatste ronde
was het een zaak van opruimen en snel naar de kantine voor een kop snert of
tomatensoep.
De kachel was 's morgens al op tijd aan gestoken met als gevolg dat de
temperatuur zeer aangenaam was.
Frans had de soep op temperatuur gebracht en het was er goed vertoeven.
Ondertussen had ik de kaarten verzameld en de punten in de computer gevoerd.
De uitslag was bekend.
In de sportklasse was het Piet Warmerdam die met kop en schouder boven
nieuwkomer Pieter Molenaar uitstak.
De blauwe klasse werd gewonnen door Symen Pronk met twee puntjes voorsprong op
Puck Kruijer, die in de laatste non-stop een fout maakte en daarvoor vijf punten
moest laten knippen.
Dit kostte hem de overwinning.
De rode klasse werd
door de vader van Symen gewonnen, Aris.
Rob Knol werd tweede en begint zich inmiddels behoorlijk met de podium plaatsen
te bemoeien.
De
broederstrijd in geel werd dit keer in het voordeel van de oudste van de twee,
Alex beslist.
Samenvattend: weer
eens een echte ouderwetse gezellig Kersttrial.
Rond de klok van half drie reden de meesten weer van het terrein af, gevuld met
een warme snert of soep.
Thuis de modder nog
even van de brommers afspuiten en verder de laatste kerstdag op gepaste wijze
afsluiten.
Klik hier voor de uitslagen |