Voor
de tweede keer werd er dit jaar weer een training onder begeleiding van René
Opstals georganiseerd.
Uitgangspunt was de houding op de motor, rust zoeken, balans behouden, dit
gecombineerd met omzetten van het voorwiel om zo in de uitdaging een goede
uitgangspositie te hebben om aan te zetten voor een opstap.
De omstandigheden waren niet verkeerd of het moest zijn dat het wat aan de warme
kant was.
Niet gehinderd door de warmte begon René met uitleg van het theoretische
gedeelte van de stof van vandaag.
Hij schroomde er niet voor om op een motor uitgebreid te demonstreren wat de de
voordelen zijn van de juiste houding op de motor.
Ook liet hij zien wat de beperkingen zijn als je met de voeten niet op goed de
steppen sta.
Er
waren twee uitdagingen gebouwd met voor elk niveau een route waarin de theorie
en de praktijk samen moeten komen.
Het had even tijd nodig voor de meesten om dit bij elkaar te brengen.
Vooral de heel jeugdig gingen er fanatiek mee aan de gang. Er werd volop gehopt
en gesprongen om de motor in de juiste positie te brengen.
Bij mij bracht het me meestal dat ik me uit de non-stop hopte, maar soms lukte
het me wel om in het spoor te hoppen.
Als
een van de oude garde is het bij ons toch vaak het sturen wat de eer moet
redden.
Dat springen en hoppen is toch iets voor de nog jonge springers die nog geen
nageslacht bij elkaar hebben gesprongen.
Overall
op de Muntjeberg werd gestreden en gezweet.
De
familie Elsinga had het materiële geluk niet aan hun zijde.
De brommer van Quint was niet meer aan de praat te krijgen na een niet
vrijwillige volgas sessie.
De motor van Rob had een volautomatisch achterrem die de rem erop hield.
Inspanningen van diverse "deskundigen" en goede raad vanaf de zijkant leidde
niet tot een bevredigend resultaat.
Piet Knol demonteerde uiteindelijk de complete rem unit en zal zich thuis over
het systeem ontfermen.
De brommer van Quint
zal wat meer sleutelwerk vragen.
Een persoon reed rond in de nieuwe "verplichte" TCO kleuren of had ie zijn
trialbroek vergeten?
Aan de westkant van de
Muntjeberg werd er geoefend in het "hill climbing", ook nog wel een kunstje
om goed op de steppen te blijven staan en boven uit te komen waar gepland is.
De uitlaatjes werden hierbij goed schoon geblazen.
Na de koffie break
volgde nog wat meer uitleg over de juiste houding op de brommer en kon er weer
getraind worden.
Rond een uur of een waren de meeste brommers en piloten leeg gereden.
René werd hartelijk bedankt voor zijn professionele inzet en het organiseren van
deze training.
Een ieder ging naar
huis om zich op te frissen en de verkoeling op te zoeken en te zien of er nog
wat eer te behalen was op het polonaise circuit van Monaco voor onze Verstappen
die als gevolg van een crash in de vrije training achteraan mocht starten.
|