Onder
geweldige omstandigheden werd dit jaar voor de eerste keer weer een clubtraining
georganiseerd onder leiding van een professional.
Deze jongeman heeft in het verleden zijn sporen verdient op het hoogste niveau
van de trialsport.
Hier naast een paar fototjes uit zijn professionele periode die dat nog eens
onderstrepen.
De heftige hill climbing is in Tsjechië en de andere is de opstap op de berucht
rots in Bilstain, waar hij met Marco Reit aan het trainen was voorafgaande aan
de wedstrijd op zondag.
De heren hadden toen al in de gaten als het niet goed zou lukken op die rots,
dat het zondag wel eens een verplichte rustdag zou kunnen worden.
Weer terug naar de training.
Het accent lag dit keer op de basis technieken: Balans zoeken en de rust pakken
in de non-stop.
Tegenwoordig mag je weer stil staan in de non-stop.
Vanuit deze gebalanceerde positie vervolgens de hindernis nemen.
In de les werd aangegeven dat de positie van de coureur op de motor er
belangrijk is.
Hoe sta je op de steppen? kan je knieën maximaal vrij draaien?
René demonstreerde wat de voor- en de nadelen van de positie van de voeten op de
pendalen.
In eerste instantie was het aanrijden en met een beheerst hupje de hindernis
nemen.
Vervolgens mocht iedereen aan de slag.
Hierna
werd er uitgelegd door René hoe je balans kan pakken door de motor om te zetten.
Dit laatste is voor iedereen nog niet weggelegd en behoorlijk zwaar.
Ook hier is weer is de positie op de motor heel belangrijk.
Moeiteloos zette de René de motor om van links naar rechts en demonstreerde met
mondelinge aanwijzingen hoe dit werkte.
Daarna mocht ie aan de zuurstof :)
Na
de koffie brake hadden we een iets meer uitdagende oefening.
Een wat stevigere opstap met hierna een helling die gelijk door gereden moest
worden.
De oefening kon weer getraind worden door links en recht aan te rijden.
Ook hier draait het allemaal weer om balans en rust.
Als en volleerde schoolmeester werd door René aan de aandachtige studenten de
kunsten van het betere trialrijden bij gebracht.
De theorie in de praktijk omzetten kan maar op een manier; en dat is door heel
veel training en herhaling.
Zoals het oefenen op omzetten kan gewoon thuis gebeuren op de motor die niet aan
hoeft.
Hierboven
assisteerde Marco Veerman de wat kleinere piloten met het oefenen van de
opstappen door deze op te vangen als het niet helemaal lukt.
Helaas was er niemand ie Marco wilde opvangen; Niemand durfde het aan met de
kans om geplet te worden..
Samenvattend het was een weer en succesvolle dag met vele enthousiaste
deelnemers en een zeer tevreden trainer.
Weetje:
wisten jullie dat Aris tegenwoordig een eigen dijk heeft om met de wegmotor te
oefenen? |