18 Februari 2018, een prachtige dag.
Ondanks dat veel leden andere verplichtingen hadden, toevallig op deze dag,
mochten we niet klagen over de opkomst.
Het beloofde een aparte wedstrijd te worden.
Als tweede aangekomen, René Regenmortel stond al te wachten met zijn fiets voor
de poort, werd als eerste de kachel in de brand gestoken.
Puck en Merlin van Beekum namen een spade ter hand en ging zich bemoeien met het Muntjemeer.
Er werd een afwaterkanaal naar de buren gegraven.
En nadat de dam die het water nog even in het meer hield was doorgestoken,
vloeide het meer langzaam leeg.
Buur Nuon heeft er inmiddels een vijver bij gekregen.
's Morgens was alles nog stijf bevroren, maar gaande weg
dat het zonnetje aan kracht won, werd de bodem steeds zachter met een harde
onderlaag.
Dit resulteerde erin dat bepaalde stukken in zekere non-stops zo glad werden als
de beruchte paling in een emmer snot.
En dat laatste hebben de piloten geweten.
We hadden vier non-stops gemaakt en er waren ook vier controleurs; goed in
evenwicht.
Vijf rondjes werden er gereden.
Sjaak Vlaar, vaste controleur, laat weten dat het herstel en zijn revalidatie
volgens plan gaat.
Met nieuwe heup en genezen elleboog hoop hij over niet al te lange tijd weer
strafpuntjes uit te delen op een clubwedstrijd.
Hij liet ons ook weten veel steun te hebben gehad met de aandacht die hij
gekregen heeft na zijn fiets ongeluk.
De
familie Zwaan was wat laat deze morgen, maar dit werd vergoelijkt door een
materiaal kruiwagen die door de mannen was opgeknapt.
Zwaantjes, wel bedankt namens de club!
De eerste non-stop bij Dorus was nog redelijk goed te doen, al zag oud nationaal
kampioen Aris zich bij de uitgang behoorlijk verslikken in een buisje wat hem in
de weg stond.
Voor alle klasse was er voldoende uitdagingen in de vorm van stevige
klimpartijen die een gevoelige rechterpols vroegen met een goede balans.
Stomweg
gas geven, resulteerde vaak in graafwerk en daar heeft onze terreinbaas zijn
eigen machines voor.
De tweede was een hele lastige voor rood en blauw.
Ondanks
de aanwijzingen van de trialprofessor René die hier de kniptang hanteerde, was de opstap
vanuit de zachte blubber met harde onderlaag voor de meesten te veel.
De meest rare stunts werden uitgehaald om de motor tot voorbij dit punt te
krijgen en dankzij de milde stemming van de controleer werd niet alles gelijk
afgestraft met een vijf.
Was je eenmaal voorbij dit punt gekomen, dan was het meeste leed geleden.
Zo ook
dacht de voorzitter, die het laatste stukje parkoer in gleed en verwonderd naar
zijn achterwiel keek die hem passeerde.
Onder grote bewondering van het publiek werd er een pirouette gedraaid en had
Frans een goed uizicht op de richting die hij gekomen was. Helaas zeggen
de reglementen dat het voorwiel niet het spoor van het achterwiel mag
kruizen en werd de uitvoering beloont met een vier en een halve punt wat afgerond
betekend; een vijf.
Pim Kempe goed op weg in de non-stop in de witte route reed richting
uitgang en zat opeens in de de gele route!
Had waarschijnlijk gedacht, "als ik geel rij word
ik minstens derde".
Maar helaas je begint in een klasse en je eindigt in een
klasse.
En René knipte een vijfje.
De derde
non-stop, bewaakt door het echtpaar Zwaan, had zo'n
zelfde uitdaging in het circuit.
Direct na de ingang werd er recht naar beneden
gereden en moest er beneden aangekomen vanuit de blubber met bevroren ondergrond
weer uitgeklauterd worden.
En hier begon de uitdaging!.
Menig gevecht is hier gestreden met als uitkomst dat de non-stop zich niet liet
verslaan.
Aris draaide het gas vol open van zijn viertact machine, het prut
vloog hoog tot aan de Molenvaart aan toe, maar er zat weinig beweging in het
vehikel.
Zoon Symen die hierna kwam, liet zijn brommertje naar beneden rijden en tufte er
tot ieders grote verwondering zonder enig probleem zo omhoog en het gat uit!
Niek Zwaan gaf het ook niet zo snel op, maar moest uiteindelijk van zijn brommer
af die van teleurstelling luide brulde en uiteindelijk smoorde in zijn eigen
verdriet.
De uitlaat was schoon gebrand en gelukkig had de brommer behalve
emotionele schade geen napijn.
Onze voorzitter ook niet voor een kleintje vervaard, deed ook nog een poging en
ging als een speer het gat uit maar nipt voordat hij aan de veilige kant
van de opstap stond, brak het achterwiel uit en zeilde hij met brommer keihard
achteruit weer terug het gat in.
Gelukkig bleef de schade beperkt tot een pijnlijke elleboog, maar door alle oude schades
hield hij hier wel last van.
De vierde non-stop was er een met voor de rode piloten net
iets te veel uitdaging, wat in de eerste ronde resulteerde in veel vijven.
Hierna werd de non-stop iets aangepast door uitzetter en controleur René
Regemortel.
Pim Kempe, al eerder genoemd in dit verslag, deed hier in de eerste ronde
spannende dingen.
Boven op de put geklommen remde hij het voorwiel iets te veel
af met als gevolg dat deze weg gleed en hij naar beneden stuiterde.
Gelukkig is
Pim nogal atletisch en hield hij zijn brommer vast en kwamen ze allebei heel
beneden.
Aangezien dit niet op de reglementaire manier ging, gaf onze groen-maaier René
Pim toch nog een vijf.
Er werd deze wedstrijd heel wat af gemarteld op en in de non-stops.
Door de bevroren natte blubber bood het aan een ieder een zware uitdaging, maar
iedereen reed of liep toch met een grote een smile op het gezicht rond, want het
was prachtig weer en er was veel spektakel te zien.
Ik denk dat de controleur van de derde non-stop Pieter Zwaan pijn in zijn kaken
had van het lachen om al het gespartel om hem heen.
Ondertussen was Puck driftig in de warme kantine aan het rekenen geslagen en
voerde de puntjes in op zijn rekenorgel.
Tijdens de
prijsuitreiking werd als eerste nog even geklapt voor Merlin van Beekum die in
het seizoen 2017 als derde geëindigd was in de sportklasse.
Uit handen van de voorzitter kreeg hij de beker uitgereikt.
De bijbehorende bloemen had ie vrijdag zelf al mee naar huis genomen :).
De broederstrijd in de gele klasse werd gewonnen door de oudste de Rooij;
Victor.
In rood was het Aris die met kop en schouder beter was als de rest en mocht de bloemen in
ontvangst nemen.
In de blauwe klasse was het Niek Zwaan die zijn visitekaartje achterliet door met
slechts 24 puntjes te winnen.
Of zijn ouders daar nog een rol in hebben gespeeld, is ons nog niet duidelijk,
maar zijn broer Barry werd derde en in de witte klasse won de jongste van deze
bengels Hessel de eerste prijs.
Samenvattend een
prachtige wedstrijd onder schitterde maar zware omstandigheden, het Muntjemeer
loopt steeds verder leeg en om drie uur schoof de poort weer zachtjes dicht
waarna iedereen nog een klusje thuis wachtte in vorm van het ontprutten van de
brommer.
Klik hier voor de uitslagen
|