Na dertig jaar trial de
Nuit in Hensbroek is het doek
of beter geschreven de nacht definitief gevallen voor de Nachttrial.
In de prille jaren van de nacht trial moest alles nog uitgevonden worden en
werden de legendarisch vlotbruggen over de ringvaart er nog heen gevaren. De
voorbereidingen namen toen vele dagen en avonden in beslag om alles goed op te
zetten.
Het erf van Piet en Coby van de Gragt was nog ruim en hun kinderschaar kleiner en
hielden zich nog bezig met het vullen van luiers.
De eerste luifing was net gebouwd en de eerste contouren van de boot die Piet
ging bouwen, waren nog
niet te herkennen.
Er waren alleen spanten en een kiel.
Deze boot zagen we de afgelopen
decennia langzaam groeien
naar een volwassen boot.
Net als dat we hun kinderen volwassen zagen worden
zoals Petra en Tom en later ook het het laatkomertje Martin.
Ook de eigen kinderschaar
van de deelnemers van het eerste uur werden ouder en reden al snel de ouderen in het
kampioenschap voorbij en hebben zelf inmiddels ook weer kinderen gekregen die weer triallen.
Veel oudere rijders van het eerste uren wonen of hebben zich inmiddels ingeschreven
voor een verzorgingshuis.
Wie nog vitaal is maakt de wereld onveilig met een
camper.
Ook zijn gedurende deze tientallen jaren ons mensen ontvallen, die
altijd van de partij waren.
Het zij met triallen of assisteren met de wedstrijd.
Er is heel wat af gekloot in deze jaren bij het bouwen van de non-stops.
Vaak moest vanuit niets er iets van een non-stops worden gemaakt..
Bruggen werden gebouwd en soms ook niet.
Zoals in het begin van de
Nachttrial waarbij men door een
prutslootje moest rijden om aan de overkant in de non-stop te geraken.
Alleen de insiders wisten
dat er een stelcon plaat op de bodem van de sloot lag en reden zonder te
verblikken of te blozen door de sloot.
Jammer voor de piloten die de sloot op een andere plek overstaken.
We hebben wedstrijden gehad met extreem weer zoals onweer waarbij besloten werd
de wedstrijd een rondje in te korten, maar vaak ook in uitstekende
omstandigheden waarbij we tot diep in de nacht buiten aan een koud gersten natje
stonden.
We zagen deelnemers in de meest vreemde voertuigen aan komen.
In 1987 en1989 is er video gemaakt door Dorus Pronk van deze
Nachttrial. Je ziet er vele leden op terug die nu ook nog volop aktief zijn in de
trialsport. Ik noem een paar namen zoals de René en Jolanda van Saane, Arjen
pronk, Marco Reit, Piet Knol en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
De haarkleur is bij een aantal mensen drastisch veranderd, was het vroeger
donker of blond, tegenwoordig is het grijs of bij een aantal heren bijna al het
haar
verdwenen.
Ook dit jaar werden
onder gunstige omstandigheden de voorbereidingen getroffen voor de laatste
rondes door de mooie Wogmeerse polder en landerijen.
Woensdag en donderdag avond waren de vele vrijwilligers in
de weer om de non-stops op te bouwen. Traditie getrouw is het daarna nog even na
zitten onder het genot een koppie koffie met een drankje.
Het opbouwen van non-stop 10 op het erf aan de dorpstraat
vergt altijd wat meer tijd en improvisatie vermogen, omdat de ruimte beperkt is
en alle obstakels moeten worden aan gevoerd.
Ook dit jaar was de trial Saab weer
ingevlogen en stond al fier gereed om verder aangekleed te worden. Deze
uitdaging wordt al jaren gebouwd door Dorus en Aris Pronk.
Aangekomen in
Hensbroek was het al een drukte van belang op de camping.
Talloze deelnemers
hadden hun tentje, camper of ander onderkomen al neergezet om daar na afloop van
de feestelijkheden een korte nacht door te brengen.
Er deden dit jaar een record aantal deelnemers mee, 83 in
totaal.
Bas Zeinstra en Marijke ten Haaf verzorgden de inschrijvingen.
Marijke is een
dame van het eerste uur en verzorgde de inschrijvingen 30 jaar terug ook al.
Bij de inschrijving kreeg elke deelnemer een
aandenken in de vorm van een
drinkmok met 30 jaar Hensbroek Nachttrial erop.
Vijf jaar geleden was dit nog een T-shirt met 25 jaar erop gedrukt. Waar vind
je dat nog?
Ook vele oud deelnemers lieten zich deze avond zien.
Zoals te doen gebruikelijk werden we door de voorzitter van
de Nachttrial de Heer Kalverboer ernstig toegesproken.
Hij attendeerde ons er op binnen de aangegeven route te blijven rijden, de
verharde weg lopend over te steken en dat de laatste kaarten tot kwart voor elf
werden uit gegeven.
Hij haalde Piet en Coby naar voor en uit handen van hun dochter Petra mochten ze
een plantje met envelop in ontvangst nemen als blijk van dank voor de vele jaren
van gastvrijheid die we er genoten hebben.
In het envelopje zat iets van een tuinset verstopt.
Om twaalf uur moeten alle motoren binnen zijn en moet het
motor geronk verstomd zijn.
Hij stond ook nog even stil bij het ontvallen van enkele trouwe medewerkers aan
de Nachttrial dit jaar en vroeg om een minuut stilte.
Daarna vervolgde hij zijn openingsspeech, waarop enkele
leden hem vroegen of we nog voor het donker gingen starten of dat we gelijk al
de laatste kaart kregen.
Na dit gehoord te hebben, mochten we vertrekken.
Enkele trouwe
Nachttriallisten waren dit jaar goed van huis
vertrokken en hadden veiligheid brilletjes opgezet of zoals Niek Schaap zijn
crossbril.
Want als het schemerig wordt in Hensbroek, verlaat als wat
kriebelt en steek de nestjes en holletjes waar ze zich verbergen en gaan op jacht naar vers mensenbloed.
Rijdende door de mooie polder kan het voorkomen dat je plotseling oog in oog
staat met z'n monstertje, letterlijk gezien dan, want dan zitten ze in je oog en
dat voelt niet prettig.
Door de enorme deelname was er de eerste ronde een wachttijd bij de non-stops.
De eerste uitdaging werd gecontroleerd door oud
atleten Sjaak Vlaar en Bert ten Haaf, Bas Pronk knipte de kaarten.
Tevens verzorgende deze heren de controle van de verlichting.
Was deze niet in
orde dan was het over en uit en kon de motor worden opgeborgen en leste nog één
uitdaging de barbecue proberen.
Deze non-stop bood geen onoverkomelijk uitdagingen aan voor de rijders, behalve voor
mijzelf door in de tweede ronde een verkeerd spoor te pakken wat met een vijf
werd beloond.
In de laatste ronde wist ik nog net op tijd te keren, toen ik weer het verkeerde
spoor reed, door de motor op tijd om te trekken wat een voetje opleverde. In
deze non-stop scoorde ik mijn meeste strafpunten.
De tweede non-stop was gebouwd door de familie van Saane
voor hun huis in de weide. Chris en Gerda controleren deze zelf gebouwde non-stop
al zins mensen heugenis.
Een non-stop die voor de meesten goed te doen
was, mits enigszins getraind.
De beruchte pvc pijpen waren ook weer een vast onderdeel in deze uitdaging.
Bas Muntjewerf, net begonnen aan zijn eerste wedstrijd ooit, reed op een
verkeerde plek van de wagen en belande op een wat orthodoxe manier tussen de
buizen en kwam ten val.
Gelukkig viel de schade aan mens en machine mee.
Na even
te zijn bijgekomen, hervatte hij de strijd
De techniek heeft de
afgelopen 30 jaar niet stil gestaan.
We werden gefilmd door een echte drone die boven de non-stops hing.
Vriend Rene Pronk van Rob Hulskamp vloog met dat ding boven de non-stops.
Hier is door Rob weer een mooie filmpje van gemaakt.
Deze film geeft een prachtig overzicht van de Nachttrial.
Klik hier om direct de film te bekijken.
Na een stukje berm rijden kwamen we aan in de bosjes met de
derde uitdaging.
Deze bosjes worden door de plaatselijke bevolking ook voor andere hobby's
gebruikt, getuige de vele rubberen beschermingen die we daar met uitzetten
aantroffen.
De drogisterij van Hensbroek moet het voor de wind gaan.
Frank Stam en zijn meisje Marga verzorgde samen met Martien van der Gragt de
controle.
Frank is een controleur van het eerste uur en deelde dertig jaar terug
ook de stafpunten al uit.
Ook geen non-stop met onoverkomelijke hindernissen.
In het donker was in
het laatste stuk van de non-stop wel eens moeilijk om het juiste spoor tussen de
bomen te
vinden.
Daarna een stukje rijden over de weilanden naar non-stop 4
met Linda Leijen en Pitje van Diepen die ons opwachtte.
Bij de intree lag een
mobiele hindernis in de vorm van een forse boomstronk die af en toe aan de haal
ging.
Even over de wagen heen en wat stuurwerk en je was al weer bij Pitje
aangekomen die meestal de gaatjes aan de linkerkant knipte.
Voor non-stop 5 moesten we de weg oversteken
en aan de overkant
via het weiland op naar de ringvaart waar op de dijk twee non-stops verzonnen
waren.
Piet Conijn en Chris Bischoss bewaakte non-stop 5 en Nico Conijn en Jacolien
Conijn de zesde.
De grootste uitdaging bestond uit het vinden en onthouden van
de juiste route door de non-stops. De Non-stop die ik mede had helpen uitzetten
reed ik zelf bijna verkeerd.
In het donker werd de uitdaging nog groter, want de kleuren van de pijltjes
waren waren bij het koplamp
licht nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden.
Gelukkig ontpopte de controleurs zich als goed opgeleide gidsen en wisten de
piloten veilig door de juiste poortjes te loodsen.
Weer terug over de weilanden naar Wagenaar waar non-stop 7 was opgericht. Geen
non-stop met onoverkomelijkheden en de meeste piloten konden de knipjes aan de
linkerkant laten maken door Klaas van der Gragt die samen met neef Tom de
piloten in de gaten hield.
Ondertussen was de zon zich al aan het verstoppen en trad de schemering in.
Het lijkt allemaal
heel gemakelijk, maar het kan zomaar verkeren dat je brommer weigert.
Gelukkig voor de lezers is dit door de fotograaf vast gelegd
Hier na volgde het mooiste stukje van de route wat de
Nachttrial zo uniek maakt.
Een ritje over de ringvaartdijk langs de molen naar de
potton brug.
De route werd in de tweede helft van de avond wat rustiger gereden als aan het
begin.
Doordat het behoorlijk donker was geworden en het
onderscheid tussen dijk en ringvaart weg viel, was het zaak het schapenspoor in
de gaten te houden.
Dan even goed nog opletten, want je reed gemakkelijk de
afslag over de vlotbrug voorbij.
Daarna nog een stukje weiland en de uitlaatjes
waren goed schoon gebrand en was je in het mooie Wogmeer beland.
In de
Wogmeer op het erf van boer Schilder was de 8e
hindernis gemaakt.
Katinka de Rooy, John Schaap en Theo
Commandeur deelden hier de punten uit.
Katinka kon tot haar grote spijt niet zelf mee
rijden want Pa had zijn motor zelf nodig deze avond.
In Bilstain durft ie zelf niet
meer te rijden en mag dochter de brommer leden.
Bij
deze uitdaging is standaard altijd veel publiek aanwezig die zich vergapen aan
de alle die kunstenmakers op hun brommers.
Dit is tevens het jaarlijkse hoogtepunt in de Wogmeer, want verder gebeurd er
het hele jaar niks.
Een hindernis die voor geel plus wel een aantal stafpuntjes te bieden had.
De
andere klasses, mits goed getraind hadden minder problemen met de uitdaging en
konden de score laag houden.
Alleen Rob Knol reed op een iets ander plek van de wagen af als dat de
uitzetters bedoeld hadden en maakte een koprol.
Gelukkig kon hij zijn reis vervolgen met vijf extra onnodige strafpunten op
zak.
Van deze non-stop is
een time lapp film gemaakt die nog ge up-load moet worden.
Vervolgens verlieten we de Wogmeer weer terug over de
weilanden.
na het koepad gelijk rechtsaf. Vervolgens was het even oppassen, want na een paar
honderd meter had je een plek op het weiland waar veel water instond. Deze kon je
beter ontwijken, dan over de vlotbrug en nog een brug en nog meer weiland op naar
de lichten van Hensbroek waar Piet Vlaar en Andre Braas ons op non-stop 9
opwachtte.
Deze non-stop had behalve voor de rode rijders geen zware beproeving in petto.
Hier werden we aangemoedigd door de vele locale straatschoffies om bij het weg
rijden een wheely te maken.
En als ze dit niet deden liepen ze wel voor je wielen in de non-stop, want die
hadden ze zich ook toe geëigend.
In non stop 10 stond Dorus en bijna vaste controleur Jack
van Baar op controle. Zoals als eerder geschreven het is een hele uitdaging om
hier iets te bouwen.
Een nog grotere uitdaging is om deze te rijden. Dat laatste
viel erg mee, maar omdat er altijd een groot publiek omheen staat is de
psychische belasting enorm en hierdoor eigenlijk een extra hindernis.
Aan het eind van de avond tegen twaalven waren de
laatste
deelnemers net op tijd binnen.
Dit jaar waren er geen zwemmers.
Dit had mede te maken door het uitzonderlijke
goede warme weer van de Nachttrial.
Normaal slaat de avond dauw toe en wordt
alles glad.
Nu echter was er niets aan de hand en kon er gewoon in het
shirtje door gereden worden zonder dat het afkoelde. Een uitzonderlijke avond.
Lange rijen stonden er voor de barbecue te wachten op een smakelijk hapje om de
magen te vullen van de rijders die na alle inspanningen wel wat lusten.
Ook de
dames achter de bar hoefden zich niet vervelen en de drankjes vloeiende
rijkelijk.
Ondertussen
werden de punten opgeteld om de winnaars te bepalen. Net toen Frans de
uitslag bekend wilde maken, kwam er in kink in de kabel.
Er was een deelnemer in
een verkeerde klasse ingedeeld.
Dit moest eerst gecorrigeerd worden.
Voordat de prijsuitreiking gestart
kon worden, werd de microfoon ruw uit de handen van de voorzitter getrokken.
Voordat al het publiek weer met slappe oren stond, werd er eerst even aandacht
gevraagd door het bestuur van TCO.
Helaas had de voorzitter van TCO andere verplichtingen en deed de penningmeester
een woordje namens de trialclub.
Hij riep het bestuur van de "Vrienden van de
Nachttrial"
naar voor.
Dit zijn zes families die al weer jaren de organisatie van de
Nachttrial besturen.
Te weten de familie van Saane, Kalverboer, Gragt, Glas, Knol en de Rooij. De
dames en heren ontvingen van het publiek een groots applaus en een bos bloemen.
Hierna werd de microfoon terug geven en kon Frans de prijs uitreiking doen en
alle aanwezigen bedanken.
Inmiddels werden de kleine cijfers op de klok alweer aangewezen.
Dit
jaar was er omdat dit de laatste keer was, waren kosten nog moeite gespaard en
was er een professionele kiss-miss ingevlogen.
Voor de enkele jonge deelnemers
was een handje wel genoeg.
Onder de oudere winnaars zaten er een paar die er wel raad mee wisten en moest
de dame af en toe door de voorzitter ontzet worden om ruimte te maken voor een
volgende kiss kandidaat.
In de geel plus klasse had Victor de Rooij zich bij de
grote mannen gevoegd.
Ondanks dappere strijd moest hij Arjen Pronk nog voor
laten gaan. Andre Westerink mocht op het hoogste schavotje staan.
De gele klasse werd door Bart Westerink gewonen. TCOer Piet Knol was de eerste
TCOer op de derde plek.
In rood wist Mario ten Haaf beslag te leggen op de eerste plaats voor de gehele
trial club uit Texel die op de plaatsen twee en drie eindigde.
Voor blauw was het niet echt zwaar of het moet door het aantal inschrijvingen
zijn geweest.
De winnaar Peter Verheijen had nul punten. Iedereen in de top 10
had hier winnaar kunnen worden, maar de kleine foutjes maakte het verschil.
Zelf
had ik 8 punten waarvan 5 door een foute route.
De rest waren vaak onnodige
voetjes en dat gold voor de meesten.
De
junior klasse werd gewonnen door Ton de Rover, maar die
deed buiten mededingen mee, zodat de eerste prijs naar Tieme Borst ging.
Samen
met kameraad in het kwaad Niek Schaap reed hij de laatste ronde.
Nieuwkomers in de trial wereld de drie gebroeders Zwaan. Zij reden hun eerste
wedstrijd.
Helaas heeft geen van hen de wedstrijd kunnen voltooien.
Door het prachtige weer kon iedereen
heerlijk buiten staan en vele (oud)
triallisten en andere trialliefhebbers stonden nog lang na te genieten.
Het team achter de bar deed goed zaken.
's Morgens was de "feestzaal" omgebouwd tot ontbijt ruimte
en konden de overnachters met elkaar het ontbijt gebruiken en nog even na praten
over de laatste Nachttrial.
Daarna
moest voor het laatst de handen uit de mouwen worden gestoken, voor het ophalen
en opruimen van de spullen.
Voor de uitslagen klik hier
Voor veel meer foto's
ga naar de site van Hans Brinks:
Hansbrinks.nl
Het is mooi geweest; Dertig jaar Hensbroek Nachttrial
|