Texel Trial 2015
Na in ’14 als club
Eierland tweemaal bezocht te hebben dit jaar de combinatie gezocht met de
clubtrial als gebruikelijk op zaterdag en op zondag het ONK jeugd.
Dit om wat meer reuring, deelnemers & handen voor beide krachtmetingen te
bereiken.
Als gebruikelijk maar
ditmaal verhit op de heetste vrijdag ever de harde kern die elkaar op de Boot
treft en de overtocht aangaat, voordat de het verkoelende biertje geheven werd
had Pluvius ook zijn koelwater losgelaten.
Bij het verlaten van
de Boot bleek (heel veel later) dat een enkel persoonlijk eigendom door
wedstrijdleider Schaap veiliggesteld was om daar vervolgens nog een aantal
misselijke grappen met de gedupeerde over te maken.
Op Eierland aangekomen zien treffen we de vroegspoken die zich al volledig
geïnstalleerd hadden.
Het verzoek van Piet
aan Johan van de Ster om zijn relaties bij de Teso even te raadplegen over de
vergeten Telefoon werd direct ingevuld en de verlossende woorden kwamen al gauw,
telefoon gevonden, tegen betaling van 50 euries op te halen Johan (van.. van
der Ster Transport) moest op zaterdag ochtend toch nog even het Eiland
bevoorraden dus Opgelost……. was de gedachte.
Gerustgesteld werden de overige problemen in de wereld nog even beschouwd en na
genoeg bier hadden wij die ook opgelost…..
Dag 1 TCO Club Trial
Bij
het krieken zie je de verschillen velen komen fris van de Boot terwijl de harde
kern zich nog ff moet oppeppen met veel frisse lucht, het gezamenlijk ontbijt en
de koffie.
Al met al een mooi
Koppel en het uitzetten voor de clubtrial verloopt vlot, 8 Nonstops staan er
klaar voor waarvan er op de Zaterdag 6 worden gereden bij gebrek aan controleurs
en tijd ( formeel mag er op zaterdag tussen 14:00 en 17:00 worden gereden)
34 rijders gaan de
strijd aan in alle klassen zien we dat het nivo voor een ieder zijn uitdaging
biedt, een maximum van 6 vijven voor de hekkensluiters en 10 of meer punten voor
de winnaars, dit bekeken over alle klassen een uitzetploeg die zijn taak in
perfectie vervuld heft.
De “RAMP” werd als
klifhanger buiten de wedstrijd door enkele leden nog beproeft waarbij er tol
en/of een nieuw spatbord betaald moet worden, in ieder geval er is en blijft
ontzag voor de Texelse “RAMP” ( e.e.a is ook in de digitale wereld vastgelegd en
terug te vinden)
Massaal werden de
Nonstops door de TCO/MAB’ers aansluitend gelijk aangepast voor D-Day het ONK
jeugd op zondag daar waar gestreden wordt om de Nationale Titels en TCO
gezamenlijk met de MAB ook het steentje bijdraagt.
Vervolgens met in
totaal 45 man/vrouw /kind gezamenlijk een voortreffelijk diner genoten waarbij
de sfeer voor de avond gezet.
Een opvallende
overwinning voor een lokale held in de Rode klasse, de TCO Trial Master Aris
wist dit maal zijn jeugdige opponent Victor in Geel voor te blijven maar voelt
de hete adem, en de speldenprikjes die uitgedeeld worden.
Opvallend de strijd
tussen onze Wedstrijd leider Johan en voorzitter Frans alles behalve close met
grote voorsprong laat Johan Frans achter zich en geniet daar vlg mij nu nog van.
Rob wordt derde in
Blauw als eerste TCOer in de klasse waarin Mister Dakar blijkbaar nog moet
wennen dat je op de trial bike geen voeten mag zetten, daar waar je in de Dakar
noodgedwongen weliswaar ook heel wat moet lopen met de Brommer in de hand de
laatste plaats was zijn deel.
Steef Hamou wint nipt op 1 puntje van Kick in een strijd waarin 5 potentiele
winnaars voor het podium rijden.
Nadat de eer een ieder
toegekomen was en het podium beklommen kon de evaluatie van een prachtige trial
dag passend worden beklonken terwijl de jeugd elkaar buiten treft en door het
ouderlijk gezag tegen bedtijd van de dijk geplukt wordt.
Op naar Dag 2
D-Day:
Ook hier is het weer
opstarten met een stevig “trial-ontbijt”( eieren met spek ) en een zwart bakkie
vocht. Langzaam aan druppelt iedereen binnen, de één wat frisser als de ander.
Het was weer laat en gezellig tijdens de evaluatie van dag 1.
Uiteindelijk kwam ook de organisatie en de kantinebeheerder boven drijven en kon
de inschrijving van start.
Het schijnt dat ze gepoogd hadden om ’s nachts nog wat extra nonstops uit te
zetten, maar dit had weinig indruk gemaakt op de overige deelnemers, behalve wat
geklapper in de nacht van het overmatig gebruikte afzetlint.
Vooral de witte en
blauwe klasse was sterk vertegenwoordigt. Waar we ons vooraf nog een beetje
zorgen maakte om deelnemers en controleurs, bleek op de dag zelf totaal
overbodig. Er hadden velen triallers uit heel NL, en zelfs Duitsland, de moeite
genomen om af te reizen naar het zeer gastvrije Texel.
In totaal waren er 33 rijders volgens mij.
Rond kwart voor 11 nam Frans het woord en heette iedereen welkom.
Na het mededelen van wat huishoudelijke regels werden de kaarten uitgedeeld en
konden de rijders van start.
De omstandigheden
waren super; mooi weer, veel deelnemers, voldoende controleurs / knippers /
begeleiders en andere ondersteuning.
Er waren 8 nonstops uitgezet met daarin een aantal mooie uitdagingen voor alle
klasses.
De
witte rijders starten op 1, waar Gert Jan controleur was met Olaf als knipper.
De aanstormende talentjes verkenden de baan en reden al snel soepeltjes door de
nonstop.
Het bleek al snel dat het voor de meeste goed te doen was.
Een enkeling zette één of twee voetje, maar de meesten konden een 0 laten
knippen.
Bij
NS 2 stond “good old” Johan vd Ster met wederom knipper Olaf (Ollie voor
intimi).
Ook deze nonstop bleek goed te doen voor de jeugd.
Na de stormloop van deze grote groep konden we eventjes bijkomen en de
koffiejuffrouw inlichten dat we eigenlijk wel toe waren aan een balletje mayo.
Deze wens werd na enig geduld keurig ingevuld door onze charmante
wedstrijdleider en tevens topdealer Johan Schaap.
Vervolgens kwamen de rode en gele rijders.
Deze routes bleken toch wat meer van de rijders te vragen en er werd scherp
gereden, met hier en daar wat discussies.
Het gaat tenslotte ergens om bij deze mannen!
Er werden toch al met al wel wat puntjes gereden door deze jongens (en dame),
maar het blijft mooi om te zien hoe er gestreden word. Vervolgens de blauwe
rijders en deze hadden na enige routeverkenning mooie nonstops die goed te
rijden waren voor de meesten.
Bij
nonstop 3 stonden Maarten en Bert, en dit was de beruchte dijk. Het lijkt
allemaal redelijk makkelijk, maar als het achterwieltje begint te slippen, valt
het toch niet helemaal meer mee om door de krappe bochten boven te komen in het
gladde gras.
Er werd hier dus af en toe ook wel een puntje uitgedeeld.
We weten uit ervaring, dat als er even een spatje water valt, deze hindernis
nauwelijks meer te nemen is.
Maar gelukkig bleef dit de rijders bespaart dit jaar.
Op NS 4 stond het
master duo Pronk en Hamelsveld.
Dit was de nonstop met de enorme buis voor rood en geel, waar door deze rijders
een spectaculaire sprong gemaakt diende te worden.
Ook voor wit en blauw zaten er behoorlijk wat leermomentjes in deze nonstop, met
voor blauw een moeilijke draai door de kuil van een dikke Duitser met wat
spoorbielzen.
Ik denk dat Sven wel het één en ander opgestoken heeft voor zijn aankomende
uitdaging.
Op
NS 5 stonden Mario en Piet W. hier was echt het randje opgezocht in alle klasses.
Smalle doorgangen, schuine buizen en behoorlijke opstappen waren het kenmerk.
Voor de witte klasse was er aan het einde nog even een klein knikkie ingebracht,
waar toch vaak nog even een puntje gepakt werd.
Er werd hier mooi gereden en vanaf de dijk had men hier een mooi zicht op alle
verrichtingen van de rijders.
Sommige gele rijders dachten via een schuine sprong een short cut te hebben
gevonden, maar deze werd door Mario genadeloos bestraft met een 5 wegens het
overspringen van de pijlen.
De rode rijders moesten na een scherpe draai op het beton even door een vers
aangelegde geul weer een krappe draai maken.
Hier vond menig rood rijder zijn Waterloo.
Op
NS 6 stond de immer charmante doktersvrouw met daarbij volgens mij “lost boy”
Kalverboer jr. (mooi dat hij er weer een keer bij was).
Hier was de beruchte
RAMP in de nonstop opgenomen voor geel.
Deze is inmiddels zo berucht dat er zelfs een aantal gele rijders zijn die hier
met knikkende knieën naar toe rijden en uiteindelijk zelfs besluiten om zonder
te rijden een dikke 5 te laten knippen.
Het levert in ieder geval weer spectaculaire plaatjes op, waar door de vele
aanwezige fotografen gretig gebruik van werd gemaakt.
Op
NS 7 stond 100 jaar trial ervaring voorzitter Frans en met Pim aan zijn zijde.
Deze nonstop was met
name behoorlijk lang, met heel veel buizen en krappe draaien. Een behoorlijke
uitdaging heb ik begrepen.
De
kers op de taart zat in NS 8.
Hier stonden “submarine chief” Veerman en Mister Regenmortel.
Zij regeerden hier met strenge, doch rechtvaardige kniptang.
De ingang was deze keer vanaf de slootkant i.p.v. er naar toe.
Dit was de vorige dag toch niet zo goed bevallen heb ik begrepen.
Er moest omhoog gereden worden met wat krappe draaien over buizen en platen,
vervolgens lag er behoorlijk wat rubber in de weg en op weg naar de uitgang
moest er nogmaals wat beton overwonnen worden.
Hier werd regelmatig stevig gediscussiert over het wel of niet over rijden van
de pijltjes.
Wat vaak het verschil betekende tussen een 0 of een 5, u kunt zich wel
voorstellen hoe dat er dus soms aan toe ging.
Maar zoals gezegd was het controlerende duo streng doch rechtvaardig en werd
iedereen daarin gelijk behandeld.
Tussendoor werden de
kaarten ingeleverd en gewisseld in de kantine, waar onze topper Bassie de Teller
zijn domein had uitgestald.
Volgens mij had hij deze keer assistentie van dokter Kees.
Hij zorgt ervoor dat alle punten keurig netjes worden geregistreerd, waardoor er
aan het einde een keurige puntenlijst gereed lag voor de prijsuitreiking.
Hier kon men ook een lekkere versnapering nuttigen bij Rene en Marjan om
vervolgens weer volledig opgeladen te zijn voor de volgende ronde.
Echt allemaal toppers in die prachtige kantine!
Al met al een ZEER
geslaagd weekend en wat ons betreft zeker weer voor herhaling vatbaar.
Alle vrijwilligers
ENORM bedankt, jullie hebben ons met 200% verrast in positieve zin.
We mogen er trots op zijn dat we op deze manier onszelf weer op de kaart hebben
gezet.
Uitslagen en foto’s
staan check ook t internet.
Gr. App-team
Trialweekend 25-28 sept
Voor de uitslagen van TCO klik
hier
Uitslagen
NKJ
|