Vorige week zondag
werd spontaan besloten om op zondag 7 september een training te organiseren.
Deze dag dus niet alleen lekker achter elkaar aan hobbelen, maar echt trainen in
een non-stop.
Deze dag was er ook een ONK en NK jeugd in Baarlo.
Er moesten keuzes gemaakt
worden.
Het terrein was weer
behoorlijk op zijn kop gezet met Mark te Meij op de kraan.
Johan schaap had 35 ton stenen laten aanvoeren.
De berg lag er schitterend bij en mede door het mooie weer beloofde het een
goede dag te worden.
Er werden een drie tal non-stops gebouwd, waarvan er twee voor de lagere klasses
wit en blauw waren bedoeld en de één voor der rode en gele rijders.
Uitdagingen genoeg.
Onder leiding van de
meer ervaren rijders werd de proeven uitgevoerd.
De leerlingen werd uitgelegd hoe de ruimte in de non-stops te nemen.
Zorgen als je de ene "hobbel" genomen had dat je ook weer in goede positie staat
voor het volgende obstakel in de non-stop.
Ook de houding op de motor is
belangrijk aspect.
Ook
de talenten die nog maar net een trialmotor hadden aan geschaft, staken er ook
veel van op.
Tussen pijlen en lintjes door rijden gaat net even anders al een beetje vrij
over de heuvels rijden.
Voor een aantal was
dit best even schrikken.
Simpel even tegen een hoge opstap aan rijden is heel
wat anders als een een non-stop rijden.
Dat vraag inzicht, concentratie en
uithoudingsvermogen.
Met
het uithoudingsvermogen van de jeugd zit het wel goed.
Terwijl de ouderen nog lekker aan een broodje met een koppie koffie zitten, is
de jeugd zich alweer aan het uit leven op de berg.
Na een aantal sessies werd met de deelnemers de non/stops geëvalueerd.
Over o.a.
waarom ze voor een bepaalde route hadden gekozen en werden mogelijk verbeter
punten aan gegeven.
Ook om het ook eens op
een andere manier te proberen.
De eerste prijs voor de spectaculairste stunt was voor Alex de Rooij.
Bij het nemen van de tweede obstakel in de een non-stop een buis, sloeg hij
achterover eraf.
De brommer probeerde alleen nog even omhoog door te gaan, maar kwam door de
lucht terug op Alex terecht. Het zag er in eerste instantie naar uit, maar
gelukkig viel de schade aan mens en brommer mee op wat schrammen en builen na.
De
jongste jeugd die normaal in wit rijden, leerden zo snel dat ze aan het eind van
de sessie met twee vingers in de neus ook de blauwe routes reden.
Als
de non-stop bedwongen werd met een nul dan was je er nog niet.
Door deze nog vier keer foutloos te rijden liet je pas echt zien dat je de
non-stop onder de duim had.
Tussen door was er
genoeg ruimte om even los te rijden.
Samenvattend het was
een geslaagde dag.
|