Dag 1
Ja
hoor, na lang speuren hadden we hem toch in het snotje. Jeroen van Daele,
startnummer 46, gespot in de Serresrally.
Deze week rijdt Jeroen
in Griekenland zijn laatste grote training vóór Dakar 2015. Een goede
gelegenheid om allerlei zaken te testen. Er is een speciale motorbril, een heel
pakket voedingssupplementen, nieuwe kleding, kortom genoeg om te proberen.
Afgelopen donderdag
naar Duitsland waar hij bij kennissen heeft gelogeerd die hem vervolgens
vrijdagochtend vroeg naar het vliegveld hebben gebracht. Een voorspoedige vlucht
met het hele Memoteam en daarna door naar het bivak ergens in Griekenland. Een
fantastisch bivak met zwembad en andere fijne dingen maar goed, de mannen hadden
genoeg andere belangrijke dingen te doen die zo bij het inschrijven en keuren
horen. ’s Avonds belanden ze ongewild in bruiloftsfeesten waar de sirtaki
(echt!) gedanst werd. Jeroen heeft zijn toevlucht genomen tot oordoppen toen de
borden stuk gingen.
Gelukkig geen rare
dingen dus zondag kon de zaak van start. Een proloog van 17 km. om het hardst.
Tot mijn grote verbazing berichtte Jeroen dat hij een navigatiefout had gemaakt.
Huh, een navigatiefout, Jeroen?? Later vertelde hij dat hij best nerveus was en
misschien iets te rissig gereden heeft. Hij zat er wel lekker op maar een klein
foutje kostte wel wat klassementsplaatsen. De tracking is zo nauwkeurig dat elke
snelheidsovertreding direct wordt gesignaleerd en tja, als je te hard rijdt in
het bivak en ook nog een klein stukje hebt afgestoken onderweg, dan krijg je
direct straftijd aan je broek. Nou ja, nog een hele week om daar wat aan te
doen.
Vandaag de eerste
echte rijdag. Bijna 500 km met daarin drie pittige proeven. Het is heel stenig
(goede oefenondergrond) en bij terugkomst in het bivak waren zowel de achterband
als de voorband (!) helemaal afgesleten. Het was pittig maar het ging lekker. Na
vandaag staat hij 26e algemeen en ik hoop/verwacht wel dat hij nog
zal stijgen.
Tot zijn verrassing
kwam hij in het bivak zijn old best friend f*ing George Dennison tegen. De grote
flink vloekende Engelsman kennen we nog van de Tuareg. Het was gelijk weer erg
gezellig.
Morgen de
marathonetappe. Een lange dag met aan het eind een kamp ergens in de bergen met
alleen kampeerspullen en GEEN service. Het schijnt erg te gaan regenen dus
misschien haalt de orga ze wel met een bus van de berg af. De motoren blijven
daar wel maar de rijders mogen dan toch naar het bivak. Spannend….. Hoop dat ik
hem spreek morgenavond.
Dag 2
Hallo
allemaal
Vandaag de tweede
echte rallydag. En wat voor één. Rond half zes kreeg ik een sms waarin stond dat
hij bijna zijn stuur niet meer kon vasthouden. Driehonderd! km. op snelheid in
een hele pittige ‘hard enduro’-proef met heel veel stenen en kleine paadjes. De
hele dag hobbel de bobbel en dat allemaal grotendeels staand op de motor.
Volgens de heren Van Pelt was dit een dag die echt Dakarwaardig was dus wat dat
betreft is het een goede training.
Vanmorgen om zes uur
een verbinding naar de start van de proef en om zeven uur op weg. Hij finishte
ongeveer rond half vijf dus tel maar uit die uren. Onderweg is hij ook nog eens
in een hele dikke spoelgeul over de kop geslagen (zucht) maar iemand die achter
hem reed, heeft zijn motor opgepakt en verder maar weer. Een zere knie,
geblutste pols en blauwe schouder. Voor de veiligheid hebben ze een speciale
nekbrace maar die duwt tijdens het vallen soms wel op andere lichaamsdelen.
Hopelijk is hij morgenochtend niet al te stijf. Motor heeft wel geleden en de
helm is ook niet nieuw meer.
Ze zijn onderweg langs
zulke kleine paadjes gereden dat deze niet eens op het roadbook te zien waren.
Daar hingen gezellige plastic slierten en strikjes aan de bomen en struiken om
de route duidelijk te maken. Ergens halverwege zat er een hele steile,
glibberige klim in de route. Veel rijders lukte het niet om hier tegenop te
rijden maar gelukkig had zich daar een hele tros lokale toppers opgesteld en die
hebben hier en daar wel een deelnemersmotor omhoog gereden. Jeroen had hun hulp
gelukkig niet nodig en kachelde zelf naar de top.
Nu zitten ze dus
‘stuck on a mountain’ zonder service. Er schijnt ook een soort
jeugdherbergachtig gebouw te staan want ik zag foto’s voorbij komen van Jasper
Riezebos en Robert van Pelt (jr) in droge bedden. Toen hij belde, klonk het wel
gezellig maar af en toe ook een dikke onweersknal. Gelukkig is het morgen een
soort halve rustdag. Een kleine proef naar het bivak en dan kan er weer
uitgebreid gesleuteld worden. Een nieuw stuur ergens opduikelen want de huidige
heeft erg geleden onder de val.
Tijdens het
zoeken naar foto’s hoorden we ineens een interview op Rallymaniacs dat Marcel
Vermeij vandaag met Jeroen heeft gehouden.
www.rallymaniacs.nl,
linksboven aan de homepagina; radio rallymaniacs. Geestig!
Tot morgen.
Dag 3
Vandaag,
tja vandaag, wat zullen we schrijven over vandaag. De welbekende derde dag met
dip?
Vannacht bivak op de
berg in stromende regen en huilerige wind dus van slapen kwam niet heel veel.
Een aantal rijders hadden onderdak gekregen in een soort van slaapzaal maar
Jeroen, verstandig als hij is haha, vond dat hij toch in het tentje moest
slapen. Dit natuurlijk allemaal in het kader van de Dakartraining want daar is
het ook nooit echt rustig ’s nachts. Tien tentjes met die-hards dus. Het was
officieel een marathonetappe zonder service dus maar tot Jeroen zijn verbazing
daalden alle Italiaanse deelnemers gisterenavond af naar het bivak en hadden ze
vanmorgen verbazingwekkend nieuwe banden…… Tsss, kinderachtig…
Affijn, een slechte
nacht en hier en daar toch wat pijn door de val van gisteren. Zere schouder,
dikke knie en andere malaise. Dan is het niet fijn om weer op de motor te moeten
klimmen. En om alles nog eens lekkerder te laten beginnen, had hij zijn minuut
starttijd laten verlopen. Hij dacht dat je als 27e om 10.27 moest
starten maar dat bleek dus om 10.26 te zijn. Dikke ruzie met de starter dus en
dan lijkt het wel als vallende dominosteentjes fout te gaan. Direct na de start
was er ook nog eens een hele zware klim waarbij de motor afsloeg. En dus niet
meer wilde starten……………………………………..
Met veel moeite toch
aangekregen maar tja, dan moet je weer terug naar het nulpunt om het opnieuw te
proberen. Gelukkig wel naar boven gekomen maar dat kost natuurlijk veel tijd. Al
met al vooral een mentale beproeving maar goed, het was een korte proef dus snel
naar het bivak en uitzoeken wat er nou misging in die klim. Het bleek een heel
klein brandstoffiltertje te zijn. Waarschijnlijk is de benzine iets anders als
hier en was het iets vuiler. Ook weer opgelost.
In het bivak heeft
Jeroen eerst maar eens heerlijk gedoucht om alle opgelopen kwetsuren te
ontspannen en daarna zag de wereld er weer veel aantrekkelijker uit.
Uiteindelijk bleek hij toch nog als 24ste geëindigd te zijn en dat
valt alles mee.
Zo nat als het
op de berg was, zo heerlijk zonnig weer in het bivak. Toen hij me belde, lagen
er al weer rijders in het zwembad. Hij wilde zelf overigens niet hoor want van
zwemmen word je zo nat…… Hoewel, als je onderstaande foto ziet, dan lijkt het me
ook niet echt droog☺ Morgen weer een
lange dag met een dikke driehonderd kilometers hard enduro. Gaat vast beter…..
Dag 5
Etappe
5 alweer vandaag. Gelukkig ging het hartstikke goed. Jeroen had heerlijk
geslapen (lang leven de melatoninetabletjes en de oordoppen) en dan is het
gelijk al weer heel anders.
Om 8.25 uur vanmorgen
de start en het ging prima. Vandaag niet alles gepruts op de stenen maar veel
snelle paden waar het gas ietsie open kon. Hij heeft genoten en voor het eerst
kon hij ook wat meer op de omgeving letten. Het is prachtig zoals op deze foto
te zien is. Omdat het veel heeft geregend is het allemaal ook heel groen voor
Griekse doen.
Foto: Dimosthenis Papadopoulos via Memotours
In
de route zat een stuk met trialachtige uitdagingen. Dat was in het voordeel van
Jeroen want daar heeft hij intussen best veel ervaring mee en hij haalde al snel
een rijder of vijf, zes in. Helaas was het stuk eigenlijk net te kort om hem
meer voorsprong op te leveren want daarna kwamen weer snelle paden waar hij dan
weer ingehaald werd door woeste Italianen die met ware doodsverachting langs
raasden.
Het was ook een dag
voor de wat slechtere navigeerders want door de regen waren alle sporen van de
voorgangers perfect te zien. Lekker makkelijk rijden voor de hele snelle mannen.
Rob van Pelt jr. heeft de etappe gewonnen en hij heeft een gemiddelde gereden
van ruim 50km. per uur. Das best rap. Jeroen ongeveer 40km. gemiddeld.
Uiteindelijk is hij vandaag weer 25ste geworden en is in het algemeen klassement
gestegen naar de 24ste plek. Niet slecht!
Helaas wel twee
stuiterpartijen vandaag. Om bijna driehonderd kilometer op snelheid te rijden
kost veel energie en ook is het moeilijk om de hele tijd geconcentreerd te
blijven. Hij heeft vandaag toch iets meer dan zeven uur op de motor gezeten. Er
is tijdens de proef maar 2x 10 minuten pauze waarbij de tijd even wordt
stilgezet voor een tankbeurt en een reepje. Daarna moet je hurrieup weer door.
Aan het eind van de
proef is hij onderuit gegaan in een spoelgat en daarna nog eens op een pad.
Zijn voorwiel schoot weg omdat de ondergrond door de regen toch nog glad was.
Pols stevig bezeerd maar die is met ijskoude colablikjes goed gekoeld. Hij zou
de dokter er nog even naar laten kijken als het zeer bleef doen. Nou ja, die kan
bij het lijstje zere schouder en dikke knie……
Tja, hier hadden ze
allemaal nog noppen……… haha. Inmiddels zijn ze allemaal afgesleten en is het
zoeken naar nieuwe banden. Een slijtageslag.
Morgen nog een
serieuze etappe met weer veel kilometers. Ben benieuwd!
Vrijdag, etappe 6
Opnieuw
een pittige dag met twee hard-enduroproeven van elk 100 km. Vanmorgen is Jeroen
begonnen aan de eerste proef met pijn in zijn pols en dat had gelijk weerslag op
zijn uitslag. Concentreren was lastig en hij heeft ook nog een klein foutje
gemaakt ergens. Helaas niet zo’n beste uitslag voor zijn doen nl. 43ste.
Gelukkig ging het in de tweede proef een stuk beter en belandde hij ergens rond
zijn klassementsgebied, midden twintig. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe
de stand wordt want er werd nog druk gerekend vanwege straftijd enzo. De eerste
dag heeft Jeroen daar al ervaring mee op gedaan dus hij houdt zich overal (waar
dat moet haha) aan de toegestane snelheden.
Weer
veel stenen vandaag en in de tweede proef zelfs heel veel modder. Ook hoge
klimmen. Moraal van het verhaal: toch maar weer een nieuwe band gekocht bij de
Griekse handelaar die goede zaken doet in het bivak. De vierde band in zes
dagen, dat zegt wel iets over de zwaarte van de ondergrond. Geen duikelingen
gelukkig vandaag maar dat gold niet voor Erik Klomp en Guillaume Martens. In de
tweede proef bleek er door de gestage regenval een stuk weggespoeld te zijn.
Doordat er ook boompjes en takken overheen lagen, hebben ze het niet gezien en
zijn pardoes in het gat gezakt. Zo’n tien meter naar beneden; mannen ongedeerd
gelukkig maar ze hebben de motoren met een lier uit het ravijntje moeten takelen
en toen Jeroen belde, kwamen de motoren net in het bivak aan.
Omdat er een heleboel
(ex)Dakarrijders meedoen aan deze rally was het Jeroen z’n bedoeling om veel
informatie op te doen. Daarom heeft hij vandaag uitgebreid met Bianchi-Prata (9x
Dakar) gesproken over voeding, kleding, mentale voorbereiding enzo. Weer erg
veel opgestoken!
En ach, na al
het geploeter komt er gewoon weer een einde aan de dag. Let speciaal op de
modder die aan de motor geplakt zit J
Zaterdag laatste dag
Zo, hij is weer heelhuids thuis. Na een
vliegreis en een stukje autobaan zagen Daan en ik Jeroen gisteren weer op de
trialbaan van Baarlo waar Daan een wedstrijd voor het NK Jeugd moest rijden.
Zaterdag
was de laatste rallydag en die viel ook weer niet mee. Veel roadbooknotities en
dat betekent meestal hele korte navigatie. Kop erbij dus. Jeroen heeft wel
lekker gereden want het was eindelijk een droge dag hoewel dat niet wil zeggen
dat je evengoed geen nat pak krijgt als je deze foto bekijkt J
Er zaten hoge klimmen
in de special en dat leverde vooral de wat zwaardere motoren, veel problemen op.
Her en der moesten er motoren omhoog gesjord, geduwd en gevloekt worden.
Gelukkig bleef dit leed Jeroen bespaard.
Een lastig punt in de
navigatie in één van de dorpjes waar geen sporen te zien waren, gooide alsnog
het klassement in de war. Er reden wel dertig man als dwazen door het dorp want
niemand kon het juiste pad vinden. Uiteindelijk werd het een gezamenlijk
projectje en kon iedereen zijn weg vervolgen. Best lastig ook nog, want als je
daar ff te hard reed, kreeg je gelijk weer straftijd aan je broek. Daarna fijn
vol gas naar de finish waar hij moest constateren dat de laatste, vierde band
het ook niet echt overleefd had. Er is één Griek die geen last heeft van de
recessie en dat was de bandenman. Hij had nog wat regenkleding meegenomen en ook
die is hij allemaal kwijtgeraakt aan doorweekte rijders.
De special werd
afgesloten door een trap die uitkwam bij de parkeerplaats van het hotel en daar
kon je dan ook over de finish springen. Geestig! En dan, als iedereen binnen
is, begint het grote inpakken; daarna de prijsuitreiking met bal na. Het was nog
lang onrustig in het hotel. De motoren en servicetruck zijn inmiddels ook
onderweg van Griekenland naar Ulft
Het was geen
makkelijke rally, zwaarder dan Jeroen had gedacht maar goed, het was een hele
goede training voor het Dakaravontuur; een lesje in uithoudingsvermogen……Hij
heeft veel informatie op kunnen doen bij de doorgewinterde Dakaristen en dat is
ook veel waard.
Nu staan alle pijlen
gericht op januari.
Er moet nog heel wat gesleuteld worden, zowel aan machine als aan mens maar
goed, daar is nog tijd voor.
Eind november gaat de hele karavaan op transport naar Buenos Aires en tot die
tijd blijven we goed voorbereiden.
Dat was ‘m weer, tot
in januari!!
|