Momenteel wordt in Abu
Dhabi de Abu Dhabi Desert Challenge (ADDC) gehouden, de eerste rally dit jaar
voor het WK onder auspiciën van de FIM (de FIFA voor de motorsport).
Jeroen van Daele ploetert daar elke dag door een onmetelijke zandwoestijn met
nog 50 andere stoere types.
Het was wat lastig om
de motoren op tijd te krijgen.
De mannen waren er op tijd maar de boot was er nog niet.
Het werd nog echt spannend want 4 april was de technische keuring en zonder
motor valt er niets te keuren natuurlijk.
Eerst donderdag de papieren keuring en dat is dan wel gaaf want je staat gewoon
in het rijtje met helden als Marc Coma en Nanni Roma.
Om een heeeeel lang
verhaal kort te maken.
Donderdagnacht waren de motoren er en zijn diezelfde nacht naar AD gebracht.
’s Morgens als gekken alle navigatieapparatuur van de orga erop gezet en ’s
middags keuren.
Gelukkig was alles goed.
Zondag
was de proloog en dat was één groot spektakel.
De sjeiks werden met helikopters ingevlogen en de wegen stonden vol met de meest
dure auto’s.
Als je daar niet minimaal 10 hele dikke auto’s hebt, tel je gewoon niet mee haha.
Tot nu toe gaat het
eigenlijk heel goed.
Hij rijdt goed mee in de middengroep en staat inmiddels 26e in het
algemeen klassement.
Het is heel grappig want in tegenstelling tot de Dakarorganisatie hebben de
Abugabbers het echt goed voor elkaar.
e kunt de rijders tijdens de proef volgen via de iritrack en de tussenstanden
worden elke twee minuten ververst. Geweldig natuurlijk om hem zo te volgen maar
ook erg verslavend.
Het wordt pas echt vervelend als je ziet dat hij stilstaat, dan wordt het
zenuwachtig nagelbijten op afstand natuurlijk.
De omgeving is
ongelofelijk.
Jeroen heeft toch al veel woestijnen gezien in zijn leven maar dit slaat echt
alles.
Het is een overweldigend niets van megahoge duinen met ijzingwekkende afstappen
daarachter. Soms is het bloedje link omdat je niet kunt zien wat er achter zo’n
hoge kam zit. Het kan glooiend aflopen maar meestal donder je meters naar
beneden als je niet oplet.
Er zijn ook links en rechts wat uitvallers met als triest dieptepunt een dode de
eerste dag.
Dat maakt wel dat Jeroen het gas iets minder ver opendraait.
Hij gaat tenslotte niet voor de wedstrijd maar wil graag aankomen en dan niet
als één van de laatste.
Al met al heeft hij het tot nu toe erg naar zijn zin.
Hieronder nog een foto
uit het bivak waar er ’s avonds gewoon een roadboekje ingedraaid moet worden en
het motortje weer spic en span wordt afgeleverd voor de volgende dag.
Deel II
Hallo allemaal,
Tja, en dan begin je
zomaar alweer aan je vierde etappe daar ergens in die onmetelijke zandbak.
Dinsdag was een hele goede dag en hij had heerlijk gereden en dan is het bijna
strijk en zet dat het de dag daarna minder goed gaat.
Zo ook deze keer.
Hij had slecht
geslapen en begon een beetje verward aan de proef.
Er werd gestart in groepen van 15 en 20 renners (soort van massastart maar dan
anders) en hij zat in de tweede groep van 15.
Toen hij eenmaal weer een beetje in het ritme kwam, ging het wel weer.
Hij volgde zijn BlokjeBlokje en zag ook sporen in het zand.
Het was trouwens heel zacht maar goed. Een lang recht stuk en lekker doortrekken
maar.
Op een gegeven
moment zag hij de helikopter staan en moest dus wachten.
Niets ernstigs gelukkig maar de koploper Sam Sutherland zijn achteras gebroken.
Enniewee, Jeroen keurig wachten maar hij vond het wel gek dat er niemand anders
kwam.
Na enig uitzoeken kwam hij er achter dat hij een hele tijd terug een verkeerde
afslag had genomen en dus voor jan dinges stond te wachten omdat hij helemaal
fout zatL.
Dat gebeurt Van Daele niet zo vaak; schrale troost was wel dat hij in goed
gezelschap was van nummer 1 in de rally.
Het kostte hem 30km extra die hij op pijl terug moest rijden.
Niet blij…… concentratieverlies door vermoeidheid?
Hij was er natuurlijk
op gebrand om de Engelse rijders die vlak boven hem staan in de ranglijst, in te
halen.
In eerste instantie reed hij ze ook voorbij maar ja, door deze verkeerde afslag
ging die kans in rook op.
Toen hij bij de tankstop kwam, reden zij net weer weg.
Na deze verplichte
pauze – kaart ingenomen, verplicht water drinken, even een reepje erin,
zoutoplossing, AA-tje, in de schaduw blijven – ging de special weer verder.
En toen begon het lastigste stuk.
Hele zachte en pittige duinen.
Hij keek op een gegeven moment naar beneden en had dus helemaal geen schaduw!
Dat maakt dat het heel lastig rijden, je kukelt zo van het ene gat in het andere
want alles lijkt op elkaar.
En dat de gaten diep zijn, bewijst deze foto (via Memotours).
Brrrrr. Op een gegeven moment is hij samen met een Pool opgereden en hebben ze
elkaar geholpen als ze gevallen waren.
Vlak voor het eind ging de Pool er toch nog vandoor maar volgens Jeroen was dat
zijn goed recht, want hij had veel het spoor getrokken.
Uiteindelijk heeft
iedereen het moeilijk gehad deze zwaarste etappe van de rally.
Langzaam maar zeker speelt vermoeidheid iedereen toch parten en wat Jeroen
betreft, hij heeft de vier dagen best in de benen.
Hij heeft last van zijn onderarmen en handen aan het eind van de etappe.
Hij valt wat vaker en dan is het megazwaar om alles weer overeind te sjorren en
door te gaan.
De temperatuur loopt nog steeds op, het is gemiddeld 40˚.
Maar ja, hij is en blijft een doorzetter dus ik ga er vanuit dat hij vanmiddag
gewoon aankomt.
Evengoed staat hij 23ste algemeen en dat is wel iets om trots op te
zijn!!
Vandaag de laatste
etappe met een lange verbinding terug naar het bivak op het racecircuit in AD.
Tot dan!
Tja, het is een
prachtige foto maar ik begrijp wel dat je hier zeeziek van wordt……. (foto via
Memotours)
Deel III
Daar
issie dan.
Aangekomen in het laatste bivak in Abu Dhabi.
Geëindigd als 22ste algemeen en dat is fantastisch toch?
Het was heet, het was ver, het was vaak lastig maar hij heeft het toch maar weer
geflikt!!!
Vanmiddag kreeg hij bij aankomst in het bivak een stevige hand van de
opperrallysjeik.
De opluchting is groot, deze klus kan met een dikke vette streep van het
lijstje.
Maar even de proef
doornemen. Het ging heel snel vandaag over lange gladde paden en enorme
zoutmeren.
Toch maar het gas opengedraaid en met een flinke vaart er over gedenderd.
Gelukkig kwam er ook een stuk met kleine duinpartijen en daar heeft hij nog wat
tijd teruggepakt op al die giganten die hem daarvoor met 180 voorbij stoven.
Helaas de Engelsen niet ingehaald want dat is gisteren echt misgegaan met de
navigatiefout.
Nou ja, het scheelt 9 minuten dus waar gaat het over.
De winnaar Gonçalves heeft uiteindelijk 20 seconden voorsprong op Coma, de nr.
2.
Wat een miniem verschil op zo’n afstand.
De andere drie Nederlanders hebben het ook goed gedaan en Jasper is zelfs in de
Jeugd top 3 geëindigd. Geweldig!
En
dan lekker douchen, rallykisten in orde maken, navigatieapparatuur inleveren
(hopelijk alles nog heel want de borg is immens), motor vervoerklaar en dan
inpakken maar.
Het team probeert de spullen vannacht nog naar Dubai te vervoeren zodat het
morgen naar de haven kan om ingeladen te worden in de container naar Italië
(denk ik maar daar wil ik even afwezen).
Vanavond groot feest en eindelijk weer bier.
Dat verbaasde mij
eigenlijk want ik dacht dat dat niet mocht.
Niets is minder waar.
Dubai en AD zijn ware partyplekken voor rijke Saoediërs die daar met hun gevolg
komen feesten.
Er wordt gedronken en de dames mogen ineens ongesluierd vakantievieren.
Rare jongens die Saoediërs……. Jeroen kwam vandaag ergens een lift uit en toen
stonden er ineens twee wittejurkenkleuters voor hem; in witte jurk en witte
hoofddoek compleet met zwarte banden erom.
Net echt maar dan 1 meter hoog. Geestig….
Op de site van de
rally staan een aantal filmpjes die ook op Eurosport te zien zijn geweest.
http://abudhabidesertchallenge.com/video_gallery.aspx
In het filmpje van dag
4, die met de massastart, zie je van 1.18 tot 1.22 ineens Jeroen links het beeld
in rijden, grappig!
Hij herkende zichzelf ook nog in de opnames uit de lucht een stukje verder maar
dat is zo onduidelijk dat je echt moet weten dat hij daartussen rijdt.
Wel hele mooie opnames trouwens.
Bennie Mighelbrink van
Memotours heeft een heel enthousiast filmpje gemaakt van de huldiging van
Jeroen.
Het is dat ik weet hoe hij heet maar Jeroen van Daele is nog best lastig in het
Arabisch.
De link vind je hieronder. Echt heel grappig, compleet met Nederlandse vlag haha.
http://youtu.be/Y5_QFIQvEd0
Het zit er weer op.
Morgen nog een dagje rondkijken in Dubai en dan zaterdagochtend vroeg weer naar
huis.
Ben blij dat hij heel aan de finish is maar ben vooral supertrots!
emotours bedankt voor het mogen lenen van de mooie foto’s en jullie bedankt voor
al jullie leuke en bemoedigende reacties.
Tot de volgende rally, het is vast niet de laatste…..
Groeten van Jaqueline |