De EK in Zelhem stond
al geruime tijd op de kalender. Ook TCO was gevraagd om support te verlenen aan
dit grootse evenement.
Helaas door de grote afstand was dit in combinatie met een aantal avonden ter
voorbereiding bijna niet te realiseren vanuit Noord-Holland. Alleen onze
kraanmachinist Marco Veerman had zich voor de zaterdag aangemeld als controleur.
Om dit toch enigszins
te compenseren waren er zaterdag en vooral zondag vele TCO trialisten afgereisd
naar Zelhem om de kampioenen aan te moedigen. Marco Reit had grote kans, als
zijn directe concurrent niet kwam opdagen, om Europees kampioen te worden in de
opa klasse (40+).
Ik mocht met
voorzitter Frans mee rijden vanuit het mooie Sint Pancras. Na eerst even in de
riante tuin een kopje thee te hebben genuttigd en kennis te hebben genomen van
de voortgang van zijn levenswerk, het verbouwen van zijn huis, spoeden wij ons
richting Zelhem.
Het weer werkte geweldig mee. Eerst was er nog een beetje mist, maar voorbij
Alkmaar was het geweldig rijden.
Op de A1 aan gekomen was de koffie klaar en onder het genot van een heerlijk
kopje koffie zoefden we via de snelste weg in de Ford naar Zelhem, dachten we!!
In de buurt van Arnhem aan gekomen werd het tijd om de Ford Fort in te schakelen
om ons fluks naar de plaats waar het gebeuren ging te brengen. De navigatie
mevrouw meldt zich en sprak met een duidelijke Belgische tongval. Ik twijfelde
toen al een beetje of het wel goed ging komen. Via lommerrijke wegen werden wij
van de grote weg gehaald en naar Zelhem gebracht.
Frans had er geen goed gevoel bij, want hij was al eerder in Zelhem geweest en
deze wegen had hij nog niet eerder gereden. De schrik sloeg hem helemaal om het
hart toen hij wel kennis kreeg aan de omgeving en hij dacht dat hij naar een
spoorweg project van zijn werk reed.
Gelukkig was dit niet het geval. Frans tikte wat op het navigatie systeem, maar
we bleven door schitterende omgevingen rijden en elke keer dat er een bord
snelweg op dook werden we steevast een andere kant op gedirigeerd.
Ons bleef niets anders over dan te genieten van het glooiende landschap met
prachtige statig landhuizen en landerijen met grazend vee die ons nauwelijks een
lodderig blik gunde.
Uiteindelijk bracht de stem van de Belgische mevrouw ons tot de voordeur van de
Zelhemse trialclub.
We moesten echter via de achterdeur naar binnen.
Het
terrein van ZAMC is op een voormalige vuilnisbelt en heeft daardoor echte
hellingen en diepte. Rondom en op deze heuvel zijn de non-stops gebouwd; In
totaal 15 stuks.
Aangekomen op het terrein van de ZAMC, kwam het geluid van de brommers ons al te
gemoet.
Er werd zondag in vier klasses gereden; De "grootte" EK mannen met de
rode hesjes, de klasse er onder met de blauwe hesjes, die ook flinke uitdagingen
voor hun kiezen kregen ,de 40+ klasse en de vrije klasse. Deze laatste twee
groepen mochten voor zich zelf een route door de non-stops banen en werden niet
geleid door pijlen.
Zaterdag waren er ook al wedstrijden gereden voor de Woman en de Europese
top jeugd.
Ook zondag zag in de vrije en de Junior cup dames mee rijden die als ze bij TCO
hadden mee gedaan zo in de geel plus klasse konden mee doen.
De piloten lieten kunstjes zien op het traject die wij voor onmogelijk zouden
houden.
Er
werden zondag twee rondes van 15 non-stops gereden. Gezien de zwaarte van de
non-stops in combinatie met een temperatuur die dicht tegen de 30 graden
aankroop was het eenn uitputtingsslag voor de rijders.
In het begin stonden wij nog in de volle zon naar de huzarenstukjes van de
coureurs te kijken, maar naar een uurtje begon de rug al aardig nat te worden.
Gelukkig waren er een behoorlijk aantal uitdagingen in de buurt van de bomen
gesitueerd. Vanaf hier was het prettig om naar de verrichtingen van de
deelnemers te kijken.
tijdens onze wandeling kwamen we vele bekenden en andere TCO-ers tegen.
Tientallen Noord-Hollanders waren naar het verre Oosten afgereisd.
De trial wereld is niet zo groot.
Daan
van Daele en Bart Schaap zochten het ook hoger op voor een uniek uitzicht over
de non-stops.
Ook Johan Schaap had
groots uitgepakt met zijn stand. Hij had de halve standhoudersboulevard
geconfisceerd. Ook zijn eega Ursela had zaterdag op weg naar Zelhem veel van de
binnenlanden rondom Zelhem gezien. Zij had op het punt gestaan om de auto
richting Noord-Holland te zetten als ze binnen 10 minuten tijd geen bordje
Zelhem zag, na uren te hebben rond gedwaald in de mooie omgeving.
De relatie met met partner Johan stond geruime tijd onder grote druk die
naarmate de tijd vorderde de telefoontjes naar Johan steeds frequenter en bozer
werden.
Maar gelukkig is alles toch nog goed gekomen en heb ik gezellig met haar voor
hun motorhome een pepermuntje genuttigd.
Ondertussen ging de strijd der titanen voort. Wij spraken even later Ad
Verheijen, die wist te vertellen dat Marco Reit Europees kampioen was geworden
in de 40+ klasse. Hij had alle non-stops met een nul gereden! Ad had alle punten
opgeschreven van Marco z'n concurrenten en wist dus al dat Marco kampioen was
geworden in zijn klasse.
Na afloop spraken wij Marco nog even en feliciteerden hem met het behaald
kampioensschap. Toen ik suggereerde dat het met twee vingers in de neus was
gegaan, gaf hij aan dat het toch wel zwaar was met deze temperaturen om de
concentratie vast te houden. Aangezien de concurrentie hem op de hielen zat kon
de kleinste fout hem al de das omdoen.
Marco heeft bijna geheel alleen de kampioenswedstrijden in het buitenland
gereden zonder bijrijder. Dit is zwaar, want behalve de wedstrijden moet je er
ook heen en terug rijden.
Hier
overlegt de aanwezige Europese top over de te volgen route in de non-stop.
Hieronder is te zien
uit wat voor onmogelijke posities de opstappen genomen moeten worden.
Vele toprijders reden
zich hier vijf op de knipkaart.
Hieronder de leider en huidige EK kampioen. Hij zou het
niet gaan redden in de eerste ronde.
We hebben volop
genoten van de bizarre stunts die de deelnemers moesten uithalen om door de
non-stops te komen.
Als laatste stonden we bij non-stop 14 en 15 en we zagen diverse rijders van wie
de onderarmen gemasseerd werden, voordat ze de laatste beproevingen mochten
onder gaan.
Zo zag ik een piloot die vast liep op de veertiende non-stop, uitgeput zijn
brommer aan zijn bijrijder overliet om deze uit de non-stop te brengen. Hij was
op!
De
non-stops leken hier en daar wat aan de lange kant, waardoor de piloten vaak in
tijd problemen kwamen.
In de non-stops die
wij bekeken, lagen zoveel uitdagingen voor de EK klasse dat ze zich in één
non-stop soms wel meer als 5 keer moesten positioneren en moesten
aanzetten om een opstap te nemen.
We hebben ook veel deelnemers zien sneuvelen op de tijd van 1,5 minuut.
Best wel jammer als je op dat moment nog op een nul koers bent.
Aan de andere kant ze hebben allemaal de zelfde handicap en er moet wel
onderscheidt gemaakt kunnen worden.
Tegen half vier was de
laatste deelnemer binnen. Voor ons tijd om de weg naar huis te vinden.
De Belgische dames stem dreigde ons weer de lommerrijke omgeving van Overijssel
te laten zien. In het begin luisterde Frans nog naar deze dame, hij is dat van
huis uit zo gewend, maar nadat we de dame hadden overtuigd dat we toch graag wel
via de snelste weg naar huis wilde begreep ze dat uiteindelijk en reden we met
29 graden op de temperatuurmeter weer terug naar Noord-Holland.
De ZAMC heeft een EK
neergezet die mocht wezen. Mede door het uitstekend weer was het voor ons als
bezoeker een evenement zeer de moeite waard was om mee te maken.
We hebben genoten!!!
Voor nog meer foto's gemaakt door René Opstals klik hier
Voor verslag Marco Veerman klik hier
Voor een filmpje van EK pormotie ZAMC
klk op:
ZAHM
|