Dit jaar werd de nachttrial een week later gereden als normaal. Dit had o.a. te
maken met de late vakanties in het noorden.
Voorafgaande aan het de nachttrial
hadden de vrienden van de nachttrial alweer een aantal avonden achter de rug van
vergaderingen en voorbereidingen.
Woensdag 25 augustus werd aan gevangen met het bouwen van de non-stops en alles
wat er verder aan uitvoering nog bij komt kijken. En dat is heel wat, neem
alleen al het ruim maken en inrichten van het erf van gastpaar Piet en Coby van
de Gragt en dan het geheel om te dopen tot een echte feest accommodatie waar menig
horeca ondernemer nog een puntje aan kan zuigen. Er werd volop gebouwd maar
als gevolg van het toch snel donker worden, moest de donderavond ook nog besteed
worden om alle non-stops af te bouwen. Vrijdagmiddag de non-stops nog samen met
voorzitter Frans en wedstrijdleider Piet Boekel na gelopen en vooral gekeken of
er voldoende rekening gehouden was met de regen die beloofd was.
Tijdens het bouwen hielden we het gelukkig droog. Wel zagen we de inktzwarte buien
die ons gelukkig passeerde en niet afgaven.
Dat het tussendoor genoeg gespoeld heeft kwam wel
uit doordat waar ik donderdag nog zonder problemen tot de ringvaartdijk met de
auto kon
rijden, ik vrijdagmiddag vast liep in het drijfnatte weiland op weg naar
non-stop 5 en 6.
Aanvankelijk hadden we hier uitzetpaaltjes van 1,5 meter lengte nodig om deze
nog enigszins zichtbaar te laten zijn voor de rijders. De brandnetels groeide er
weelderig en hadden samen met het gras een wedstrijd wie het hoogst kon komen.
René van Saane bood uitkomst door met een de Stihl bosmaaier het gewas te lijf
gaan. Dat een korte broek ook niet echt handig is met uitzetten in combinatie met
de brandnetels, kwam ik ook achter.
De zaterdag begon aanvankelijk droog maar na de middag besloot Pluvius nog
een keer alle registers open te trekken en kletste nog weer enkel centimeters
vocht neer op het trial evenement. Gelukkig was het voor deze God die de zomer
al heel wat overuren gemaakt had, genoeg geweest en ging met weekend verlof,
zodat het verder droog bleef.
De opkomst was weer overweldigend. De voorinschrijving liet al 69 deelnemers
noteren. Er werd op tijd gestart en de diverse klasse werden over de laatste
twee en eerste twee non-stops verdeeld om een vlotte doorstroming te bevorderen.
De rookies reden een eigen wedstrijd onder leiding van Luc van den Bosch die
later op de avond nog een vervelende ervaring opdeed, maar daar later mee over.
Voor de controleurs en piloten was het spannend of deze avond ook inderdaad
droog bleef, want er was nog wat regen en onweer beloofd door Piet Paulusma,
waarmee onze wedstrijdleider een rechtstreekse lijn heeft.
Gelukkig kreeg Piet geen gelijk, hoewel er tijdens het rijden van de route op
afstand geblikker te zien was.
De eerste non-stop werd door Bert ten
Haaf en Nick Klaver gecontroleerd. Een lekkere
binnenkomer die in de eerste ronde goed te rijden was aangezien de pellets waar
tegen opgereden moest worden nog droog waren. De eerste pellet waar blauw tegenop
moest zag er heel onschuldig uit, maar bij de tweede ronde zag ik menig
blauwe piloot er te langzaam tegen oprijden met als gevolg een beetje gas bij en
het achterwiel slipte weg en een vijf.
De tweede was gebouwd en werd gecontroleerd door de familie van Saane.
Deze keer gelukkig geen steile over de kop slaan kippenhokken, maar wel de
kunststof buizen, die altijd goed zijn voor veel voetjes dankzij hun gladde
karakter. Goed de route verkennen was geen verkeerde zaak merkte ik achteraf,
want ik miste een blauwe pijl. Gelukkig zag Chris de blauwe pijl wel en werd
ik gecorrigeerd met vijf bonus puntjes. Frans waar ik samen met zoontje Puck mee
opreed, wist ik nog net tegen deze zelfde fout te behoeden.
Door de gladde berm naar de musquitte bosjes non-stop 3. Deze bosjes worden
als er geen trial is, gebruikt om (chemisch en slacht) afval te dumpen die je op
de normale stort niet kwijt kan en zo vervullen deze een nuttige functie. Rob de
Vries, Nico Conijn en Martien van de Gragt hielden hier toezicht op de coureurs.
Er was daar weer een berucht kippenhok neer gezet die heel wat lef vroeg om er
goed over heen te gaan voor de gele en rode piloten. Voor de overige coureurs
was het sturen over gladde half verrotte stronken en zonder voetjes de uitgang
zien te bereiken. Doordat ik gister nog de non-stop had gecontroleerd en het
kippenhok begaanbaar had gemaakt (hij was erg stijl) reed ik deze met twee
vingers in de bekende neus. Helaas ik had niet ongemerkt dat het kippenhok ook
in de rode route was opgenomen en dit leverde alweer de maximale score op.
Daarna weer een stukje sturen door de weilanden en over een bruggetje naar
non-stop 4 waar de gebroeders van der Gragt, Cor en Klaas, de non-stop bewaakte.
In de eerste ronde ging alles nog vlotjes maar de tweede ronde waren de pellets
iets gladder als gedacht en zag ik de voorzitter van de wagen afvallen terwijl
hij door technisch en krap sturen de score op nul probeerde te houden. Gelukkig
was er behalve zijn ego er niets stuk gegaan.
Door naar de ringvaartdijk over de drassige weilanden naar non-stop vijf en
zes. Non-stop vijf was voor ons rode piloten de eerste ronde goed te doen. Later
op de avond werd er veel gegleden en was de grip op. Piet Conijn en dochter
hielden hier het toezicht.
Marco Reit had een soort van fietstrial steil ontwikkeld om de brommer toch
tegen de gladde helling op te werken. De motor dwars op de helling en vervolgens
het voor en achterwiel beurtelings omhoog wippen.
Non-stop 6 kenmerkte zich voor ons rode rijders door de listig verborgen route
in het hoge gras. Ondanks dat ik deze non-stop had helpen bouwen en nog
gecontroleerd heb, reed ik tweemaal verkeerd. Dan scoor je wel punten die ik ook
netjes in mijn kaart geknipt kreeg van Pitje van Diepen en Linda leijen.
Voor de gele rijders was de grip na de eerste ronde terug gebracht tot de
minimum waarde. Alleen door veel te hoppen en te springen was de brommer nog via
de juiste route door de poortjes te bewegen.
Snel door naar non-stop 7 waar Frank Stam en echtgenote ons al opwachtte. Een
typisch stuur non-stopje waar de rode piloten gelukkig het kippenhok links
mochten laten liggen. Iedereen moest de wagen op en ook er weer af.
Hierna kwam
het leukste stukje van de route, de ringvaartdijk. Hier werden de brommertjes
goed warm gestookt het laatste stuk nog even door een weiland en de laatste
honderd meter was een non-stop op zich om ploegend door de diepe verzopen trekkersporen het
verharde pad te bereiken.
Non-stop 8 was er een met, behalve voor de witte klasse, een behoorlijke
uitdagingen. De eerste helft bestond uit het harde gedeelte in de vorm van pellets, stelconplaat en een wagen die menigeen fataal werden. Het tweede gedeelte ging
over
glibberige klei, wat wel veel punten genereerde, maar niet zo fataal was als in
het eerste gedeelte van de non-stop.
De betonnen stelconplaat velde onze voorzitter in de tweede ronde op een
hardhandige manier, doordat zijn voorwiel blokkeerde bij het afremmen op de
plaat. Peter Glas en Marco Loof zag ik weg en terug glijden bij het oprijden van de wagen
en eindigde beide hier met het nemen van de non-stop.
Marco Reit
vertelde dat hij bij deze non-stop zijn enigste fout heeft gemaakt in de
wedstrijd. Deze fout hem koste gelijk vijf punten. Deze non-stop was goed
voor veel strafpuntjes. Deze puntjes kregen we van Piet Vlaar en Andre Braas.
Vervolgens weer terug naar de ringvaartdijk en naar Hensbroek. Bij de familie
Koeman stond de negende uitdaging op ons te wachten. Deze leek niet moeilijk maar
zelfs de onder een flauwe helling liggende pellet leidde tot mijn verrassing al
tot een voetje. Rustig er tegen op keuvellen en op eens merken dat je achterwiel
staat te spinnen. Erg verrassend. Oud voorzitter Klaas Knol en klein dochter Romy
hebben hier menig
strafpuntje voor mogen geven.
Door naar het kamp naar de laatste uitdaging. Dorus, één van de bouwers van deze
uitdaging, stond hier op wacht samen met vast partner Jack van Baar. Dorus
had de uitdaging samen met neefje Aris bedacht. Voor alle behalve de gele klasse
was deze goed te rijden, soms geholpen door één of meerdere voeten. Voor de gele
piloten lag de uitdagingslat behoorlijk hoog. De entree was niet moeilijk, maar
daarna moest er terug gereden worden naar het pad, waar soms wel eens een piloot
van een andere klasse in de weg stond, die netjes stond te wachten voor zijn entree, en vervolgens
tegen de zijkant van de auto op. Enigszins nog geholpen door een pellet. Deze
was echter niet bestand tegen al het geweld en veranderde gaande weg in
stapeltje brandhout. Was de gele piloot eenmaal op de auto dan waren de beproevingen
nog niet op hun einde. voorzichtig er van af en jezelf prepareren voor de opstap
in de bak. Via een ronde pijp die ook niet al te veel grip beloofde moest er in
een container gereden worden. In de laatste ronde heb ik alleen Marco Reit
gezien die er ongeschonden in kwam. Ook de uitzetter van deze hindernis Aris,
wist hier drie maal de maximale score te bereiken doordat hij niet in de bak kon
komen en een keer doordat hij slordig over de katrollen reed bij de uitgang en
verkeerd uit kwam.
Voor de rookies die één ingekorte ronde reden was de prijsuitreiking rond de
klok van negen, zodat de moeders en vaders hun kroost op tijd in de koffer konden
leggen. Ad Verheijen de grootste Beta dealer van Zuid-Holland had hier weer
gesponsord in prijsjes in de vorm van allerlei lekkernijen. De jeugd zag ik
trots rond stappen met in de ene hand een zak spekjes en in de andere de beker.
Ondertussen werd door deze knapen ook nog non-stop 10 bedwongen met losse handen
wat resulteerde in een uitglijder van Symen Pronk op een pellet en plotseling tot
zijn grote verdriet met twee eerste prijzen in zijn handen stond. Gelukkig kan ome Dorus alles lijmen en
droogde de tranen alweer snel.
Halverwege de avond toen we op weg waren naar non-stop 7 zagen we grote
bliksemflitsen aan de horizon. Deze voorspelde niet veel goeds en deden me
denken aan een aantal jaren terug toen we als gevolg van het onweer de wedstrijd na de tweede ronde moesten staken. Puck mijn zoontje heeft
een grote hekel aan onweer. De zin om nog verder in donker door te rijden was helemaal weg en hij
raakte van streek. Aangezien ik mijn brood met triallen nog niet
verdienen kan, besloot ik de kortste weg naar de camping te nemen.
Gelijk de boel maar op de wagen gezet en omgekleed, zodat we nog even bij
non-stop 10 konden genieten van de verrichtingen van mijn collegae triallisten.
Toen ik samen met Luc van den Bosch bij de barbecue van een hamburger
stond te genieten, werd zijn brommer ontvreemd die hij even
op het pad naast de kraam van Ad geparkeerd had. Ongelofelijk maar waar.
Dit
verwacht je niet in een onschuldig dorp als Hensbroek. Diverse rondjes langs de
weg en in het kamp brachten de Montesa 311 niet te voorschijn. Het voorval laat
een nare smaak achter bij de organisatie en zeker bij Luc.
Voor twaalf uur waren de laatste strijders
binnen. De meesten had het "end de bek" toen ze bij de laatste non-stop van de
avond aankwamen. Alle trialtechnieken waren ze de afgelopen drie rondes kwijt
geraakt. Het was een kwestie van overleven geworden . De motor werd de non-stop
in gerost en met veel handen en voeten door de non-stop getrokken, dit laatste
gold vooral voor de piloten in de blauwe klasse. Onze voorzitter zat er ook echt
helemaal doorheen en kon de motor niet meer over de motorkap van de auto
krijgen. Hij viel terug in een ongelukkige houding en probeerde zijn motor en
zich zelf nog enigszins overeind te houden. Helaas de batterij was leeg. Een
wanhopig blik van "help me"deed me besluiten om hem uit zijn benarde positie te
ontzetten, want we hadden hem nog voor de prijsuitreiking nodig..
Bas Zeinstra en Marijke ten Haaf hadden
zich samen over de punten telling gebogen en hadden en drukke avond met zoveel
deelnemers.
Tegen de tijd dat voorzitter Frans met de uitslagen kwam leek het inmiddels wel
kermis in de tent.
De barbecue specialisten Gitta en Anton, die door Frans nog even
in het zonnetje waren gezet, konden de drukte bijna niet aan. Ze vielen dit jaar
op door hun professionele nachttrailschorten met hun eigen naam. Aan de
bar werden ook goede zaken gedaan door de dames Marijke Knol en Janet van der
Gragt met als gevolg dat de menigte voor de
prijsuitreiking bijna niet meer
stil te krijgen was.
Er was dit
jaar ook een aparte geel plus klasse. Voor de eerste drie van elke klasse was er
een prijs en iedere deelnemer mocht iets uitzoeken van de tafel die bedekt was
met lekkernijen die ook wederom door Ad Verheijen ter beschikking waren gesteld.
Hierna was het officiële gedeelte afgelopen en werd er volop verder gefeest.
Er kan terug gekeken worden op een geslaagde 26e nachttrial.
Voor de uitslagen zie
onder het verslag.
De foto's zijn gemaakt door Gemma de Rooy
Voor meer afbeeldingen druk op Gemma, voorzichtig maak haar niet wakker. |