In de drukke agenda van TCO was dit jaar
ook weer een weekend in geruimd om de eilanders te verrassen met onze kunstjes.
Johan van de Ster een van onze gastheren heeft al jaren een privé strijd met
onze voorzitter Frans Kalverboer over wie zich de Nederlands kampioen in de
voorzitters competitie mag noemen.
Zoals ook vorig jaar goed bevallen is werd de Knaus, weer uit de stalling gereden, (de schapen werden er uit gejaagd) de
brommers werden er in gewurmd samen met nog veel meer ander spullen. De carvan
werd aan de camper van Aris gehaakt en "on the road we go"!
De boot van half vijf werd nog net gehaald, maar doordat er kermis was op Texel
moesten ook allerlei kermisattracties met de boot mee en moesten we even
wachten.
Marco Veerman mocht wel op de boot en we spraken af om elkaar bij Michael
Kortehoef te ontmoeten.
Dat we van boord gingen reden we in colonne met de atracties van de boot
af. Ik kan wel stellen dat we met onze kamper caravan combinatie niet echt
opvielen tussen de kermisgasten of het moet zijn door onze professionele
uitstraling. Alleen die kinderen die elke keer vroegen om vrijkaartjes voor de
attracties, waren wat opdringerig.
Na onderweg genoten te hebben van alle bewonderde blikken werden we door
Michael onthaald op de koffie in zijn hangar. Micheal runt samen met zijn vader
deze werkplaats en had aan het begin van de week vervelend nieuws gehad over de
gezondheid van zijn ouwe heer. Als gevolg hiervan kon hij het gehele weekend er
niet bij zijn. Na Michael sterkte toe gewenst te hebben op naar de "camping".
Met Marco samen de opstelling bepaald te hebben, werd er snel een
professioneel kamp ingericht. Marco vroeg of het nodig was om het regendekje
over de partytent te draperen. Dat hebben we gelijk maar gedaan en daar hebben
we later veel plezier van gehad.
Piet Knol en zoon Rob arriveerde even later en met hun caravan werd de linie
in het kamp gesloten.
Meesterkok Aris dook in zijn riante keuken en begon met pannen potten te
smijten. Iedereen werd uit de keuken geweerd.
Ik mocht alleen de piepers jassen. Even later werd er een maaltijd op tafel
gezet waar Gordon Rumpsteak nog een puntje aan kon zuigen. Als voorafje hadden
we een tomaten crème soep. Maar we vonden het beter deze in het blik te laten en
voor de zondag te bewaren. Het hoofdgerecht bestond uit twee soorten
aardappelen; Maltas en Deenpiepers. Er was keuze uit diverse soorten vlees
gerechten. Er kon ook nog gekozen worden uit vis bestaande uit een moot zalm met
paddenstoelen. Aangezien deze al twee maanden in de vriezer van mijn caravan
hadden gelegen zonder dat deze aanstond, was de zalm altijd inclusief met paddenstoelen.
Iedereen ging voor de vleeskaart. En heerlijke tournedos voor de grote heren en
een echte hamburger voor het kleine spul.
De groente bestond uit twee soorten rode kool van AH of Deen allebei van
superieure kwaliteit.
Als toetje hadden we een grote keus uit diverse frisse smaken, maar omdat ik met
mijn spruit ruzie had gekregen in de supermarkt over de smaak van de puding, zijn deze in de schappen
blijven liggen.
Aangezien ik thuis een afwasmachine heb en het afwassen ben verleerd, deden Aris
en Marco de afwas.
Ondertussen was het de hoogste tijd om onze biertjes te inspecteren om te kijken
of ze de overtocht goed hadden doorstaan.
De Grols was van een uitzonderlijk goede temperatuur en kon gelijk worden aan
geslagen. De Amstel moest nog even rijpen om de pareltjes goed zichtbaar te maken op
het blikje.
Dirk Warmerdam en vriend Coen Slopsma werden door de vader Coen gedropt. Het was
even zoeken voor de mannen, maar naast de crossbaan vonden ze een heerlijk
stukje mals gras om de tent op te slaan.
Tegen de tijd dat de zon met zijn laatste stukje van zijn dagelijkse omloop was
begonnen, arriveerde de grootste Beta, Ossa, GasGas, Scorpa etc. etc. dealer van
Callantsoog, samen met boetjesbouwer Gertjan Borst, allebei vergezeld door een
zoon en samen hadden ze nog een pleegzoon Jarno Honders mee.
Wegens tegenvallende verkopen met de Ossa heeft Johan nu ook Ossabier in de
aanbieding. Er werd ons gevraagd om het te testen. Verstandig als we waren
bleven we onze eigen merken trouw, met in het achterhoofd de gedacht als dat
bier net zo goed is als die Ossa, we zaterdag de aspirine voorraad moesten
aanspreken.
Het regendekje kreeg die avond zijn eerste test en doorstond deze goed.
Omdat het gaap gehalte erg hoog was en je dus altijd wel ergens tegen een huigje
aankeek, werd het niet laat gemaakt.
Pluvius had besloten om vroeg te beginnen deze zaterdag, zodat de jongens die
een plasje moesten doen en dit niet in hun onderkomen kwijt konden, gedwongen
werden om
behalve naar hun eigen geklater ook naar dat van de regen te luisteren.
Omdat het volgens buienrader nog wel even zo duren werd er uitgebreid geontbijt
en koffie gedronken.
Ondertussen arriveerde ook de andere deelnemers.
We hadden voor het eerst ook
een Duitse pilot in de gelederen. Hij arriveerde in een luxe camper, waarin ook
zijn brommer een plekje gevonden had.
Hij sprak verrassend goed Westfries en stelde zich voor als "Der Nachbar" Nico
Jongejan.
Nu heet onze secretaris ook Nico Jongejan, maar die is altijd samen
met buurman Wim. Hij leek er wel op.
Tegen elven klaarde het op en kon er gebouwd worden.
De opzet was om acht non-stops te bouwen, maar door gebrek aan paaltjes werd
besloten het op zeven stuks te houden.
Op het laatst werden de paaltjes bij elkaar uit de non-stop gestolen.
Rond de klok van twee uur mochten de motoren gestart worden en kon de wedstrijd
een aanvang nemen. Het gezicht van Johan van de Ster stond strak, want zijn eer
als best triallende voorzitter stond op het spel.
Gelukkig was onze bijna vast controleuze Gerda van Saane ook weer van de partij
en kon non-stop 4 controleren.
Olaf de Porto, de winnaar in rood van vorig jaar stond op de eerste non-stop.
Vanwege rug problemen waarvan hij aan het herstellen was, besloot hij de benzine
kraan dicht te laten.
De uitdagingen waren van een prettig niveau en boden voldoende uitdaging voor
de coureurs. De zon was inmiddels volop doorgebroken en de triallisten huppelde
enthousiast over de obstakels. Tegen vijven moest er stevig worden door gereden,
want om vijf uur viel het doek en moeten de motoren uit zijn. Hierdoor werden de
laatste non-stop soms wat te snel genomen, wat leidde tot onnodige fouten.
Bas Zeinstra was ook overkomen op de brommer, maar deze had geen noppen. Als
gevolg hiervan kon Bas zich met de puntentelling bemoeien en alle puntjes in de
laptop tikken. Het gaf mijn even de ruimte om eerst op mijn gemakt een koud
Amsteltje te pakken en het stof af te spoelen.
Inmiddels had onze voorzitter als kennis genomen van de uitslag en liep met een
grijns op zijn gezicht rond. Dit voorspelde niet veel goeds.
Voordat er met de barbecue werd aan
gevangen was het moment suprême voor Frans aan gekomen. Startend met de laagste
klasse en aangekomen bij zijn eigen rode klasse, was gaande weg de grijns van
zijn gezicht zo breed geworden dat deze wel permanent leek geworden. Frans was
met
één punt minder voor mijn geëindigd op de tweede plaats. Eigenlijk
was ie wel eerste vond ie, als ie die twee vijven niet had op gehaald door
zijn eigen fouten. Ik denk dat dat voor de meeste van ons wel geldt en dat dan iedereen eerste
wordt.
Daarna werden enkele Texellaars in het zonnetje gezet als dank voor de prettige
band die TCO met ze heeft en de gastvrijheid waar we ieder jaar weer van
genieten. Het was een pil voor Johan van der Ster om het verlies op voorzitter
Frans wat te vergulden.
Olaf werd vrijwillig aan
gewezen als vleesdraaier. Hij kweet zich hiervan met grote zorg. Er was genoeg
voor een tweede barbecue, wat echter van de biervoorraad Dommels in dit geval,
niet gezegd kon worden.
Gaande weg de avond ontspon zich een vreemde situatie. Er was bij een Beta etc.
etc. dealer een zekere afgunst over de tweede plaats van voorzitter Frans.
Geholpen door aannemer Borst werd de roddel verspreid dat naast Frans nog een
andere grijze man meereed en dat ze samen de punten knipte in hun voordeel. Dat
dit niet zo is kan ik weerleggen, anders had ik van Frans gewonnen en had ik mij
die tweede plaats niet door de neus laten boren.
Gaande weg de avond werd er steeds meer druk op Frans gezet, maar hij gaf geen
krimp.
Echter nadat er rijkelijk veel drank was gevloeid en ze de
voorzichtigheid lieten varen, zag ik vanachter de bar dat er een hand papiergeld
van eigenaar wisselde. Het is algemeen bekend dat aannemers niet vies zijn van
steekpenningen, maar hoe de vork echt in de steel zit werd niet duidelijk.
Na het laatste flesje Dommels soldaat
gemaakt te hebben (al het bier was op), werd de afterparty bij het kamp voort
gezet, want onze privé voorraad was nog lang niet op. Uit alle hoeken en gaten kwamen kratten en koelboxen gevuld met het
gouden gerstenat.
Uiteindelijk maar op gegeven dat we dit ook nog wel soldaat
konden maken en de kribbe maar opgezocht.
De Ossa etc. etc. dealer was verbannen uit
de camper van aannemer Borst en moest op dak slapen. Dit heeft ongetwijfeld te
maken met de hand papier geld wat onder de bar van eigenaar wisselde, waarin hij
niet in mee mocht delen.
'S morgens eerst weer uitgebreid ontbijten. Piet Warmerdam had tussen het bollen
rapen ook nog tijd gevonden om ons op te zoeken en om de jeugd weer af te voeren
naar het vasteland.
Daarna werd het tijd om dat te doen waar gisteravond al veel over gesproken was,
"de Ramp" moest genomen worden.
De Ramp is een helling van ongeveer 3,5 meter hoog met hellingvorm die op een
kwart cirkel lijkt. Het begint vlak en eindigt vertikaal.
Als eerste reed Johan van de Ster naar boven met twee vingers in de neus. Na
diverse aanlopen met weigering probeerde zijn naamgenoot op de Ossa het ook een
keer. De brommer kwam boven alleen de rijder eindigde beneden.
Na een paar uurtjes lekker rond getriald te hebben werd het kamp opgebroken en
was het tijd om afscheid te nemen van onze Texelse vrienden.
In colonne werd er
naar de boot gereden. Bij de boot was een sorteerstrook speciaal voor ons vrij
gehouden en konden we ons in lijn opstellen.
Op
de boot werden de overgebleven brood resten van het weekend gevoerd aan de vele
mee vliegende meeuwen
Het was een enerverend gezellig weekend, gezegende onder
achteraf goede weersomstandigheden en we kunnen er met een tevreden gevoel op terug
kijken.
Voor meer foto's klik hier
|