Zondag op tijd op weg naar het hoge noorden. De wereld was gehuld in een dik
pakket watten en richting noorden werd het pak al dikker. We
waren dit keer te gast bij Manege Noot in Callantsoog.
Gisteravond op de terugweg na het uitzetten van de non-stops, zat de wereld ook al
potdicht en het was gedurende de nacht niet veel minder op geworden.
Zaterdagmiddag waren de leden van de trialclub naar Manege Noot getogen om te
helpen met opbouwen van de tweede indoor trial.
Dit laatste is niet helemaal waar, want buiten werden ook drie non-stops gebouwd
en aangezien er daar van nature alle flinke hopen grond, heuvels en andere
hindernissen liggen is het alleen een kwestie van een lintje spannen.
Voor de indoor daartegen moeten er meer inspanningen worden verricht. Johan
Schaap, de grootste Beta dealer van Noord-Holland en omstreken en Gert-Jan Borst
directeur van het gelijknamige bouwbedrijf, die van dit soort indoor-hallen voor de
trial, er jaarlijks tientallen van neerzet, hadden zich al behoorlijk
ingespannen om de grove spullen zoals banden, rioolbuizen, afvalcontainers en
rotsen klaar te zetten. (De roddel gaat dat er naast de Muntjeberg ook plannen
voor een nieuwe indoor-trialhal zijn).
Eerst werden de drie buiten non-stops uitgezet. En rond de klok van half vijf
konden we in hal terecht, waar tot op dat moment een Jeu de Boules toernooi bezig
was.
Enkele leden van onze club stonden zo gefascineerd te kijken naar dit spel
dat ik vrezen moet dat we deze kwijt raken aan dit balle spel.
Nadat de grote spullen min of meer op de juiste plek neer gezet waren, kon er
gestart worden met het echte bouwen. Hier gaat veel tijd inzitten, want alles moet
bedacht en gemaakt worden. Tegen half acht waren de meeste non-stops gereed en
was het voor de overblijvers tijd om eerst eens kennis te maken met een stevig
erwtensoep of snert die door Peter van Manege Noot gemaakt was om de inwendige
mens te versterken. Deze snert was van uitzonderlijke kwaliteit en haalde bijna
het nivo van de kerst trial snert.
Aangekomen bij de manege was het zaak om de inschrijvingspost in te richten
voor de leden die al vroeg aanwezig waren. Bas Zeinstra die hier vorig jaar zijn
knie verdraaide had en nog steeds met de gevolgen hiervan geconfronteerd word, had
zich opgeworpen als puntenteller, later geholpen door Ellen Rottier. Samen
zaten ze knus achter de computer en telde ze de puntjes. Dokter Kees Rottier
stond te kleumen in de hal bij non-stop 4, maar vond daar ook later ook warmte
in een knusse samenwerking met Petra Duineveld.
Omdat er een aantal pellets nog vast gemaakt moesten worden en de tijd wel leek
te vliegen, werd het even over half elf dat iedereen verzocht werd naar de hal te
komen voor de aftrap en het in ontvangst nemen van de wedstrijd kaarten.
In totaal hadden zich 50 deelnemers laten inschrijven.
De deelnemers kwamen uit geheel Noord Holland: van het diepe zuiden, via de
vertegenwoordiging van de familie van Saane, tot uit het hoge overzeese noorden,
de Texellaren.
De non-stops hadden elementen in zich die in de wedstrijd de mannen van de
jongetjes zou scheiden. Menig piloot moest over obstakels heen die ze liever
hadden vermeden, maar groot was de ontlading als het later toch gelukt
was.
Nadat Frans iedereen verwelkomt had, werden de huisregels nog even aangehaald
(niet brommen bij de paarden). Verspreid over de non-stops werden we vrijgelaten.
Non-stop
1 was een stevige inkomer. Klaas Veerman, de grootvader van Kick Veerman, stond
hier samen met Daan van Daele op controle.
Daan moest zich nog koest houden als gevolg van een pols blessure opgelopen met
een andere tweewieler in een wedstrijd.
De uitdaging en de punten lagen op de noord-helling die door de lagere klassen
onder langs genomen moest worden. De rode en gele coureurs moesten over de berg
heen door de malse tuinaarde weer omhoog. Ik zag tuinkabouter John Koomen, directeur van het
beste tuincentrum van Noord Holland, goedkeurende blikken werpen op deze mooie prut.
Er is niemand in deze klassen geweest die het zonder punten te pakken gered
heeft. Een spoor maken lukte ook niet, omdat blauw dit rood/gele spoor kruiste
en vernielde en waarschijnlijk omgekeerd. We reden elkaar zogezegd in de wielen.
De
tweede Non-stop was verstopt in het swampige gedeelte van het terrein. Deze
uitdagingen ging schuil onder terreurbomen die samen met het schimmelige riet
rond zwart dampende poelen stonden te peinzen over wat de manegehouder hier liet
verdwijnen in de vergetelheid.
Het is aan de tegenwoordigheid van geest van vader Gert-Jan Borst te danken dat
T(h)ieme er nog is. Femke van Saane hield bij deze non-stop de wacht. De uitgang
van de non-stop verdween in de nevelen die hier altijd hangen. T(h)ieme reed de
non-stop in en kwam nooit bij de uitgang aan. Gert-Jan, die gezellig bij de
ingang stond te keuvelen, werd na enig verloop van tijd toch wat ongerust en
zette een zoektocht in. Gelukkig kon hij hem op tijd uit de klauwen van het
mistmonster rukken, hij was al aan het oplossen.
Het was een non-stop die door zijn gladheid en krapte een verraderlijk karakter
had en tot menig voetje dwong. Er zijn er weinig geweest die hier ongeschonden
door heen kwamen.
De laatste buitenuitdaging werd gecontroleerd door onze voorzitter Frans
Kalverboer. Frans, die voor deze wedstrijd nog even rustig aandeed, is
herstellend van een sleutelbeen blessure. Bij de uitgang werd we opgewacht door
de lieftallige Yentl Pronk die altijd wel tijd voor een praatje had en tegelijk
de puntjes knipte. Dit babbel talent komt volgens vader Aris van moeders kant.
Net als de tweede was deze lekker glad en moest het gas met een fluwelen hand
bedient worden, om niet in de slip te raken waar dan alleen door het beter voeten
werk nog redding van de vijf punten reste.
In de hal was het minder mistig als buiten. De hal werd gevuld met het geluid
van pruttelende twee-takten.
Zo af en toe werd dit gezellige gemurmel verstoord
door het monstrueuze gebrul van een kleppenmachine die op de staart getrapt werd
om een uitdaging te nemen, waar deze duidelijk geen zin in had.
Doormiddel het harde
blaffen maakte deze machines hun misgenoegen kenbaar.
Uiteindelijk, door harde hand gestuurde deden ze toch hun werk en brachten hun
berijder naar grote hoogte punten.
De vierde non-stop kenmerkte zich net als
de maandagochtend door lange files bij de ingang. Dokter Kees en Petra deden
hier samen de puntjes en ze vonden veel warmte bij elkaar. Een zeer technische non-stop die van de hogere klasses enige omzettechniek vroeg om puntloos aan het einde te komen. De blauwe
heren en dame moesten het hebben van een goede timing om het voorwieltje op tijd
te liften. Bij de witte pilootjes was er niemand die er ongeschonden door heen
kwam.
Gerda van Saane hield de wacht bij de vijfde uitdaging van deze dag. De grote
jongens kwamen hier een aantal serieuze banden tegen. Deze moesten in één keer
goedgenomen worden. Een foutje betekende meestal terug glijden en gelijk een
vijf.
De zesde uitdaging was centraal
gepositioneerd. Martin van der Gragt verzorgde hier de beloningen in de vorm van
knipjes op de kaart.
Geel mocht bij de ingang gelijk omhoog en weer terug naar
de harde aarde via een tweetraps afstap. De andere piloten beleefden hun
avonturen op een iets lager nivo, maar wisten lang niet altijd de voetjes van de grond
te houden.
De rode uitdagers moesten twee buizen achter elkaar nemen waar krap een brommer
tussen past. Hier stokte het wel eens, zo ook mijn brommer die afsloeg.
Martin knipte een vijfje.
De zevende non-stop werd gecontroleerd door
John Koomen, die zich zeker ook op non-stop 1 had thuis gevoeld.
Een technisch lastige non-stop voor de rode pilootjes, die begon bij het schuin
oprijden van een de stapel pellets. Eenmaal in de afval container was het links
er uit rijden best lastig. Als dit niet gelijk lukte was een vijf je deel. Wist je
eenmaal uit de bak te klauteren moest je nauwelijks bekomen van de schrik, beneden gelijk weer rechts
over een kippehok. Dit was niet mijn favorietste non-stop. Alleen Frans Stam, nu
nog rode rijder, maar volgende jaar zeker een gele top piloot, wist in de
laatste ronde de voetjes op de stepjes te houden. Gezien aan de punten die John
uitdeelde aan de gele heren, vonden deze hier ook genoeg uitdaging.
De laatste hindernis was in de hoek van de
hal gebouwd.
Dit was een waar spektakel stuk waarbij ook de witte piloten omhoog
de wagen op moesten en er weer van af. Voor de meeste was dit al spannend
genoeg. Vooral het afrijden van de wagen over een smal steigerdeel. Dorus was
hier coach en controleur te gelijk en hielp de jonge piloten zo goed mogelijk.
De gele heren hadden na de ingang gelijk een serieuze opstap die niet
kinderachtig was. Deze moest gecontroleerd genomen worden, want bij te veel gas
vlogen ze gelijk door naar de uitgang om de maximale beloning van vijf punten op
te halen. De heren werden vervolgens naar beneden gestuurd en via een afval
container die ondersteboven lag weer omhoog. Dat het ijzer van zon bak niet veel
grip heeft, moest een enkeling ervaren terwijl hij roemloos terug naar de vloer
van de hal gleed. Vervolgens van de wagen door twee afval bakken weer terug,
beneden draaien en weer terug en omhoog door dezelfde bakken, waarbij
spoorkruizen door de vingers werd gezien.
Ook de rode piloten mochten door deze bakken omhoog. Het was wel zaak om een
beetje links te houden, want eenmaal boven aan gekomen, moest er 180 graden
gekeerd worden op de wagen en over het eerder genoemde steiger deel naar beneden
naar de uitgang gekoerst worden.
De blauwe heren en dame moesten hier ook laten zien dat ze een beetje trial
bloed hadden, want er moesten diverse buisjes geslecht worden voor ze op de
wagen waren. Vervolgens mochten deze via de gladde afvalbak op zijn kop naar de
uitgang. Dit was voor de meeste ook spannend genoeg. Ik zag een piloot eenmaal
beneden gekomen als nog zijn motor kwijt raken, waarschijnlijk de voorrem iets
te krachtig in geknepen door de spanning.
De groene rookies hielden het zoals bij de meeste non-stop laag bij de grond,
waar een aantal pellets geslecht moesten worden.
Er was enige reclame gemaakt voor het
evenement en als gevolg hiervan was er veel publiek te kijk.
De kantine van de manege draait een top omzet.
Kees Boekel heeft na het verlies van zijn grootste fan (niet zijn vader) en
nieuwe gevonden.
Tegen half drie waren de meeste hindernissen genomen voor die dag en konden we
ons opmaken voor het opruimen van de hal. Deze moest weer vrij gemaakt worden
voor de 1 pk's die hier in het dagelijkse leven hun kunstjes doen.
De hal was
snel opgeruimd, maar doordat we voor het afvoeren van de zware spullen
afhankelijk zijn van de machines was het voornamelijk wachten. Ook manegehouder
Peter reed driftig heen en weer met de minishovel om alle pellets er uit rijden.
Ondertussen konden de deelnemers, controleurs en publiek zich in de kantine laten verwennen
middels een culinair hoogstandje.
Rond de klok van vieren was de spanning in de kantine om te snijden. Manege
Noot had gesponsord in mooie bekers. Deze stonden te lonken op het biljard,
wachtend op de winnaars.
Bas en Ellen hadden hun werk erop zitten en de lijsten met uitslagen had
voorzitter Frans in binnenzak en deze liet iedereen in spanning wachten.
Als eerste werden alle controleurs en
helpers door Frans geroemd voor hun inzet.
Voordat er begonnen werd met de prijsuitreiking werden José en Peter van manege
Noot door voorzitter Frans naar voren geroepen en ook hartelijk bedankt voor hun
medewerking middels fraaie ruikers. Deze werden gesponsord door de Beta
dealer van Noord-Holland, Johan Schaap.
In huize Pronk was het dubbel feest, want zowel Aris als zoon Symen wisten de
eerste prijs naar huis te brengen.
Marco Veerman wist zijn protegé Jesse Koomen voor te blijven door tweede te
worden in de hoogste klasse.
Tegen half zes werd het tijd om dit weekend af te sluiten en te verdwijnen in de
mist, op zoek naar ons huis verscholen in nevelen.
Voor meer foto's klik hier.
Uitslagen klik hier. Deze pagina is breed om u
in detail te laten zien waar de wedstrijd is beslist.
|