|
Verslag trialweekend 28 – 29 mei.
Op vrijdagmiddag 27
mei was het zover. Er stond ons weer een heel weekend vol met trial te wachten.
Donderdagavond had ik gelukkig al de meeste spullen klaar gezet en ingepakt, dus
kon ik na het werk meteen met Tieme naar de firma Schaap. Daar stonden reeds 2
kleine schaapjes te trappelen en vader Schaap was nog even een laatste boodschap
doen. Snel de kar aangekoppeld, deze stond ook al bijna klaar vol met motoren.
Ondertussen werd ik al hevig gebeld door afdeling St. Pancras waar onze Benjamin
ook al stond te trappelen.
Omdat het toch allemaal iets langer duurde als
verwacht, hebben we die alvast maar op vast voedsel uitgestuurd. En tegen de
tijd dat we aankwamen in St. Pancras stonden de goudgele frieten ons al op te
wachten. Toen we aankwamen werden we door een aardige meneer gewezen op een
grasveldje waar we wel konden keren met onze combinatie ( 7 meter camper en 6
meter kar! ). Helaas begon daar onze eerste non-stop al en we hadden ook meteen
een dikke 5! Zo, eerst maar even patat eten en verzinnen hoe we daar uit gingen
geraken. Moeder Kalverboer had ook nog een bak met lekkere kroketten en
frikadellen gebakken en dat liet ons allemaal aangenaam smaken. Toen we terug
kwamen stond die zelfde aardige meneer ( met een beetje een schuldgevoel denk ik
) al driftig te spitten onder de camper. Maar met een plankje en een duwtje lukt
het nog niet, er moest meer geweld aan te pas komen! De Ford moest van stal
worden gehaald en met een geïmproviseerde sleepkabel was hij binnen een poep en
een scheet weer uit de non-stop. Nu konden we eindelijk op pad, het was
inmiddels half 8. Gelukkig hoefden we maar zo’n 300 km te rijden, dus gingen we
goed gemutst op pad. De grote mensen voorin en ons kroos met de instant nanny
achter op de bank. De reis verliep voorspoedig en om circa half elf reden we de
camping op in Landgraaf. Na onze kids nog even de camping te hebben laten
verkennen op hun trial fietsen en een paar pilsjes genuttigd te hebben, kropen
we moe maar voldaan onder de wol. De volgende ochtend waren we op tijd wakker en
hebben we snel de koekenpan opgezet om de traditionele eieren te bakken. Na een
lekker ontbijtje gingen we richting de steengroeve waar de BETA demo dag plaats
vond, dit was 10 minuutjes rijden vanaf de camping.
Bij aankomst was het al lekker druk en was alles al afgezet met linten.
Maar nadat ze de naam SCHAAP op de kar lazen gingen alle linten aan de kant voor
ons en konden we plaats nemen op het terrein waar de dealers stonden. De dag was
voornamelijk gericht op de Enduro afdeling. Er waren vele motoren van BETA, en ZERO was tevens aanwezig met
een aantal elektrische motoren. Dit blijft toch apart om te zien, je hoort niets
maar er komt wel een motor voorbij stuiven. Al snel waren wij onze Benjamin
kwijt aan een nieuwe Beta. Nadat Johan en ik de kinderen voorzien hadden van
motoren en de spullen verder waren uitgestald, namen wij eerst een lekker bakkie
koffie. Daarna de enige echte motor, mijn GASGAS, gestart om eens te kijken waar
iedereen gebleven was. Johan bleef achter bij de spullen, want die kwam
tenslotte niet alleen maar voor de lol. Na een tijdje zoeken kwam ik Benjamin
tegen op een nieuwe Beta. Hij glunderde van oor tot oor, ook onze kids waren bij
hem in de buurt aan het triallen. Even later kwam hij weer op een andere Beta
aanrijden. Ik zag het verschil niet, maar het scheen iets van een Beta Factory
300 te zijn ofzo.
In de loop van de dag nog wat Enduro motoren geprobeerd en
tenslotte samen met Benjamin nog het Enduro parcours bereden met onze trial
motoren.
Dit ging een stuk beter als met die andere dingen.
Wel leuk om te doen en toch weer heel anders als in de non-stops. Het was al met
al een hele leuke dag geweest. Nadat we het gele stof ( dat lag echt overal )
van ons hadden afgeklopt gingen we op weg naar de volgende bestemming.
Bij de uitgang van de steengroeve wachtte ons echter weer een behoorlijke
uitdaging en we moesten wel 3 pogingen ondernemen om die groeve uit komen met
onze combinatie. |
Ook nu
moesten we weer een slordige 300 km rijden tot we ter plaatse waren. De
bestemming was Sleen, hier vond de volgende dag een ONK wedstrijd plaats. Omdat
wij helemaal bedekt waren met gele stof van de steengroeve, besloten wij om een
camping daar in de buurt te zoeken zodat we lekker konden douchen. Na een
soepje, een lekkere bbq van Benjamin, een paar koude pilsjes en een stevige
nachtrust werden wij iets te laat wakker en gingen wij dus snel richting het
trial terrein. Daar aangekomen stonden er al diverse TCO-ers langs de weg
geparkeerd. Frans was er en ook Kees, Willem en Nico stonden erbij. Op het
terrein kwamen we ook Marco Loof nog tegen met zijn dochter Emma. We waren
gelukkig op tijd en kwamen vlekkeloos door de keuring met onze “gele stof”
motoren, zelfs Johan met één of andere ouwe Beta. De kinderen waren ondertussen
allemaal lekker op hun trial fietsen gestapt en konden zich naar harte lust
uitleven rondom de baan. Ik startte in wit, net als Frans, Willem, Kees en
Marco. We moesten starten in NS 9 en daar werd meteen het verschil gemaakt.
Nadat we over een hoge buis waren gegaan, moesten we direct krap naar rechts en
daarna een 180 graden bocht linksom en toen een lang steil stuk van een meter of
10 omhoog. Dit stuitte meteen al op de nodige problemen bij sommige.
Later kwam
verklapte Willem (met al zijn ervaring!) ons het geheim om een extra stukje
om te rijden waardoor je beter uitkwam voor het steile gedeelte en dit reed een
stuk beter. Alhoewel het nog steeds een lang steil K…. stuk bleef. Vervolgens
reden we nog een paar non-stops met elkaar mee, maar na verloop van tijd gingen
de meeste in hun eigen tempo verder. De non-stops waren allemaal erg goed
uitgezet, met een paar waarbij ik dacht wat doe ik hier en ook een aantal
waarbij een 0 tot de mogelijkheden behoorden. Ik zag Johan en Benjamin zich door
de blauwe non-stops heen worstelen met hier en daar een voetje en ook Nico zag
ik volgens mij niet geheel onverdienstelijk zijn non-stops rijden. Van hun
hoorde ik ook dat het wel redelijk te doen was af en toe. Het blijft mooi om
ondertussen te kijken bij de vele gele en geel+ rijders. Er waren er weer velen
aanwezig, natuurlijk Marco Reit, Ewoud Lalkens, een paar Duitse mannen en vele
anderen. Gelukkig bleef het de hele dag droog in Diphoorn. Tussen de rondes in
kwamen we elkaar meestal weer tegen bij de wagens waar we even lekker zaten uit
te rusten en onze ervaringen konden uit wisselen. Bij de 2e pauze
kwamen Johan en Benjamin aangereden en meteen werd de “oude” Beta waar Johan op
reed in de hoek gesmeten. Het ging voor geen meter op dat K…. ding zei hij. Na
een kalmerend gesprek leek het hem toch maar beter om het de 3e ronde
op zijn oude vertrouwde GASGAS te proberen en deze liet hem uiteraard niet in de
steek. Hij moest eerst wel even zijn excuses aanbieden voor het feit dat hij
toch min of meer een beetje was vreemd gegaan. Gelukkig voor Johan is de GASGAS
erg vergevingsgezind en sleepte hem weer door de 3e ronde. Ik had
mijn 3e ronde er snel opzitten ( was goed aan de punten te zien ) en
kon toen de jeugd nog even op de trial motoren zetten, zodat ook zij hun kunsten
nog even konden laten zien. Langzamerhand kwam iedereen binnen druppelen en het
inpakken kon beginnen. Gelukkig was die zelfde aardige meneer er weer uit St.
Pancras en kon Benjamin met hem mee terug rijden. Met 3 spanbanden en een rol
tape achter in de camper was zijn taak van de terug reis ook weer opgevangen.
Dit scheelde ons een uurtje omrijden en een zootje troep inladen. Om ongeveer
half 4 reden wij weg voor de laatste 200 km van dat weekend. Een aantal TCO-ers
bleven achter voor de prijsuitreiking, want er zaten wel een paar kanshebbers
tussen dachten zij. Ik neem aan dat er nog wel iemand van hun is die hier een
stukkie van schrijft en er ook een paar foto’s bij doet. Ook de uitslagen weet
ik nog niet. Helaas is dit er bij ons niet van gekomen. Om circa 18.00 uur
kwamen wij moe maar voldaan aan in Den Helder. Al met al was het weer een
schitterend mooi weekend en hebben we weer veel geleerd.
Op naar het volgende
weekend!
De groeten van
uw razende reporter.
Voor uitslagen klik hier
Voor foto's klik hier
|
|