TCO e.o.

 

 

 

2019 Cambodja op de Motor

 
   
  Verslag: Rob Hulsman
Foto's: Rob Hulsman
 
 

Wintersport, maar dan anders!

Kijk je kunt natuurlijk lekker gaan skiŽn maar je kan ook eens wat anders doen.
Bijvoorbeeld 8 dagen op een noppenbrommer door Cambodja rijden.
En dat is wat wij begin februari gedaan hebben.
Wij, dat zijn Hans, Danny, Gabe, Corja en ik. Je kent ons misschien van:  Hans van de olie (Nils), Danny van de machinefabriek  (DMF) en mij van het geklungel op een prachtige Montesa.
Gabe en Corja oefenen ook op de trial maar dan elders in het land.

De vlucht naar en van Pnom Penh, de huur van de motorfietsen, de route en de hotels onderweg waren door de reisorganisatie (Motortrails) geboekt.
De rest was aan ons.

 

 

 

 

 Bijna klaar voor vertrek

Na aankomst in Pnom Penh konden wij meteen kennis maken met de motoren waarmee wij op pad zouden gaan. De Honda XR250Baja, een licht makkelijk te hanteren motortje, voorzien van 2 enorme koplampen.
(Origineel, echt waar, zoek het maar op).
Gelukkig ook voorzien van een stevig bagagerek.
Wij hadden geen volgauto oid dus al onze spulletjes gingen mee op reis.
De Hondaatjes hadden duidelijk al een zwaar leven achter de rug en dat zou onderweg ook wel blijken.

 

De zon scheen het was een graadje of 35, tijd om te vertrekken.
Pnom Penh is een flinke stad en het verkeer is ff anders als hier.
Massaís lichte motorfietsjes van rond de 125cc (Honda, Suzukiís en Chinese klonen) krioelen tussen de Landcruisers en Lexussen door.
Iedereen lijkt maar wat te doen en toch gaat het goed.

De route die dag voerde ons de stad uit en de verharde weg maakte plaats voor onverhard.
Meerdere pontjes waren noodzakelijk voor de oversteek van de verschillende armen van de Mekong rivier.
 

 Een blije man

En verder was het lekker een beetje staan op het Hondaatje en tokkelend van dorpje naar dorpje.
Het biertje smaakte heel best bij aankomst in het hotel en dat gold ook voor de daaropvolgende biertjes ;-)
En zo ging het eigenlijk alle dagen.

 Eťn van de pontjes.

 

De pontschipper. Die diesel staat de hele dag te stampen en let vooral op het roer.

 



Prima spul dat Cambodjaanse bier.

 

 

 

Buiten de grote steden is er heel weinig autoverkeer. 
De mensen zijn arm en op de slechte wegen is een licht motortje veel makkelijker.
En met zoín ding kan je makkeljk met zín vieren op pad of je koeien vervoeren of nou ja, kijk maar naar de fotoís.

 


 

 

Dit is een motor met aanhanger

 

 

En je kan er ook op wonen. Let op de 3 schokbrekers en de dame op de aanhanger.



Vee-transport
 

Cambodjaanse pakjesbezorger


 

 

Dit soort motortjes met aanhanger zie je overal. De achtervork is verzwaard, Het achterwiel heeft spaken van betonijzer en een stalen subframe draagt een soort kogelgewricht waar de aanhanger aan bevestigd is. Meestal zijn meerdere schokbrekers gemonteerd en bijna altijd hebben ze een jerrycan met water waarmee via een slangetje permanent water op de cilinder druppelt.

En als je dan zo heerlijk aan het rijden bent gaat er ook wel eens wat stuk.
Een subframe bijvoorbeeld, of een bagagerek of een lekke band.
Gelukkig zijn er veel werkplaatsjes waar je terecht kunt en reparatie kost bijna niets.

 

 

Dat geldt al net zo voor het eten en drinken.
Heerlijk gegeten en gedronken.
Een biertje kost nog geen dollar!
Men eet er ook graag insecten.
Mits flink gekruid zowaar nog eetbaar ook.

 

Het lijkt er bijna op alsof dit weekje bestaan heeft uit motorrijden en goed eten en drinken.
Dat klopt ook wel maar wij hebben ook nog een beetje cultuur gesnoven.
Oa
Ankor Wat, het grootste religieuze monument ter wereld is bezocht.

  

 

 

 

 

 

In de jaren 70 was de Rode Khmer aan de macht in Cambodja.
Een donkere periode waarin meer dan 1,5 miljoen Cambodjanen zijn vermoord.
Het bezoek aan het gedenkcentrum
Choeung Ek was meer dan indrukwekkend.

 

 

 

 

 

 

 



 


 

 

Al met al een geweldige reis gemaakt door een prachtig land met prachtige mensen.
Een absolute aanrader!

 

 

 

 

 

 
 
 
 
laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 06-01-2020