TCO e.o.

 

 

23 april EK Zelhem

 
   
  Verslag: Cees kruijer
Foto's: Cees Kruijer
 
 

 

 

Afgelopen weekend werd er voor de tweede maal een EK georganiseerd in Nederland en wel door de ZAMC te Zelhem.
De laatste keer was in september 2012.
De klimatische omstandigheden waren toen voor de vele toeschouwers veel aangenamer, maar de de vele liefhebbers lieten zich niet weerhouden om het allemaal te gaan beleven.

 

 

Toen in 2012  liepen we in korte broek en was het zeer aangenaam verpozen.
Vandaag was het alle winterkleren uit de kast trekken, regenkleding mee, stormparaplu's, Jägermeister en wat nog meer nodig is om te kunnen overleven tijdens het aanschouwen van de kunst van het hoger trialrijden.

Zaterdag waren er al wedstrijden geweest voor de jeugd en de female rijders.


Groot respect voor de controleurs die de gehele dag de non-stops bewaakte.
De coureurs zouden er minder last van moeten hebben, aangezien bij het aanschouwen van de uitdagingen bij mijn het angstzweet al spontaan uitbrak.

 

Marco Veerman had zich ondanks de grote afstand opgeworpen als controleur en had hier voorafgaande nog cursus in gehad.
Het beoordelen was lang niet gemakkelijk.
Ik heb stunts gezien die reglementeer technische gezien en vijf verdiende, maar die ook bijna niet anders genomen konden worden.
Gelukkig gingen de controleurs hier verstandig mee om en werden de punten rechtvaardig uitgedeeld, waarbij iedereen over de zelfde kam werd geschoren.

 

 

 

Hieronder een verslag van onze controleur Marco:
Op zaterdag 1 april zijn Jolanda en ik naar Zelhem afgereisd voor een bijscholing voor de ek trial in Zelhem. We werden daar goed ontvangen door de zamc met koffie en thee.

Peter van Amersfoort deed het woord en had alles op de laptop staan en het een en ander gekopieerd. Er waren niet veel regels veranderd maar we mogen nu wel gele kaarten uitdelen en als wij iets onregelmatig constateren en ze luisteren niet naar de waarschuwing voor zowel de rijder als de minder dan kunnen we die uitdelen en moeten we die opschrijven op een waarnemings formulier en wordt in behandeling genomen. Na afloop nog een kleine lunch gehad en op naar de camping in Dalfsen vanwaar ik op zaterdag met kick naar de ek ga. Ik sta alleen op zaterdag.

De wedstrijddag:

Samen met kick naar de ek waar we ons om kwart voor 9 moesten melden. Ik kreeg daar mijn lunch pakket en na de briefing gingen we naar de non-stop. Mijn non-stop was veranderd dus mochten de deelnemers hem nog een keer lopen. Ze lopen hem normaal gesproken die dag ervoor.ze krijgen dan 3 uur om alles te bekijken. Ik stond op non-stop 7 met nog 1 man en 2 vrouwen.die andere man en een vrouw hadden het nog nooit gedaan dus die stonden bij het schrijfbord en met de tang. Het was wel koud boven op de berg maar wat die gasten lieten zien vergoeden best veel. Als je Emma bristlow zie rijden dan lijkt het alsof ze over een snelweg gaat zo verschrikkelijk goed. Bij mijn non-stop hadden we geen gezeur gelukkig zelfs niet als ik een 5 gaf voor spoorkruisen dan werd er gevraagd waarom en dan werd dat geaccepteerd. Kick was met  trialfiets  mooi de kunst aan het afkijken. Het was een mooi dagje goed verzorgd door de zamc en qua weer het was droog wel wind dat maakte het kil maar heel leuk om te doen.

Samen met de voorzitter Frans en René Opstals zijn wij zondag vroeg afgereisd naar Zelhem.
Op de heenweg scheen het zonnetje uitbundig, maar ter plaatse  aangekomen, had de zon plaats gemaakt voor grote donkere wolken.
René kwam een paar honderd oude bekenden tegen en van hem hebben wij verder die dag geen last meer van gehad.
Tegen de tijd dat we naar huis gingen heeft hij nog geen trailmotor zien rijden vermoed ik.
Ik zag hem de gehele dag alleen maar in drukke conversatie verwikkeld met de vele bekenden uit de trial wereld.

 

Ook wij kwamen vele bekenden tegen waarvan Frans, doordat hij nationale heeft gereden er ook zeer vele kon.
Ook TCO was goed vertegenwoordigd tussen het vele publiek.

 

 

 


Tussendoor werden we af en toe even afgekoeld door een zacht buitje die net je voeten en onderbenen nat wist te maken.
Maar met koffie en een stroop waffel hielden wij ons zelf op de been.

 

 

 

 



We werden deze dag geconfronteerd met onmogelijke uitdagingen voor de deelnemers.
En dat ze ook onmogelijk waren werd bevestigd doordat de piloten erop strandde.
Maar dan kwam er weer zo'n toptalent die, uiterlijk met de twee vingers in de spreukwoordelijk neus, moeiteloos de non-stop door hopte.
Het verschil tussen een nul en een vijf in dit soort non-stops is vaak flinterdun.
Er is vaak geen keuze van een voetje zetten. Het is een zaak van erop of eraf en dan maar hopen dat je assistent de motor nog vast heeft, ander krijg je deze nog over je heen in de achtervolging naar de ondergang.

 

 

 

 

 

In de tweede ronde kon je bij bepaalde rijders ontdekken dat het toch niet meer van die Bikkels waren uit de tijd dat René nog WK trial reed (Deze uitspraak heb ik van René).


De vermoeidheid begon toe te slaan.
Het gevolg was dan ook slordigheid en dat is iets wat je je absoluut niet kunt permitteren op dit nivo, want dan eindigt het meestal op een vijf.

 

 

 



Frans had voor ons VIP-kaarten gekregen, zodat we tussendoor ons nog even in de warme ontvangstruimte konden opwarmen met een koppie koffie en de inwendig mens versterken met een broodje.


Hulde aan de organisatie.
Maar zoals wij TCO gewend zijn aan ontberingen, waren we goed van huis gegaan met veel hete koffie, brood, fruit, stroopwaffels en alles wat verder nodig is om te overleven.

Over het terrein waren de 15 uitdagingen verdeelt die elk hun eigen karakter hadden.
Ze hadden allemaal één overkomst, ze leken onmogelijk om foutloos te nemen en vroegen om een flink stukje lef om er tegen aan te knallen.

Tegen drieën was de strijd min of meer gestreden en togen wij in de prettig verwarmde auto weer naar ons zonnige Noord-Holland.
Mijn ogen vielen op de terugweg regelmatig dicht.

 

 

Een prachtige dag die net als vijf jaar geleden geweldig en professioneel verzorgd was door de ZAMC.
Complimenten voor de organisatie!

Klik hier voor het verslag van 2012
 

 

 
 
 
 
laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 01-03-2020