TCO e.o.

 

 

Nacht Trial 27 augustus

 
   
  Verslag: Cees Kruijer
Foto's: Cees Kruijer, Gertjan Borst, Piet Knol, René Opstals
 
 
 

Voor het eerst werd de Nacht Trial georganiseerd door en bij de familie Zwaan.
Doordat Pieter en Yvonne Zwaan drie triallende talenten hebben en zo enthousiast zijn geraakt voor de trialsport, hebben ze spontaan aangeboden om een Nacht Trial bij hun achter op het land te organiseren.

Bij het bordje eieren, trampolines enzovoorts,  was nu ook camping en trial toe gevoegd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woensdagavond  voorafgaande aan het gebeuren werd er gestart met het opbouwen van de non-stops.
Alhoewel er nog geen perfecte planning en draaiboek was, hadden we dit jaar de beschikking over vrachtwagens, shovels, kranen en trekkers wat het werk een stuk gemakkelijker maakte.
Diverse materialen werden zo aangevoerd en kon er van niks een een non-stop worden gebouwd.
Diverse mensen hadden zich aangeboden om te assisteren bij het opbouwen.
Zaterdag vlak voor de wedstrijd werden de laatste non-stop in elkaar geknutseld en hadden de coureurs zes uitdagingen te slechten en stond de feesttent als een huis.

 

 

 

 

 

Net voor de aanvang verscheen er een kleine rode stip op buienrader.
Die hing net boven het perceel waar wij onze kunstjes moesten vertonen.
Deze gaf even goed af, maar aangezien het gort droog was, werd de nattigheid zonder problemen opgezogen door de bodem en hielp het goed bij de bestrijding tegen het stuiven.
Op minder weer was ook gerekend.
Achterin de tuin was er een grote leger tent neergezet voor als het weer mocht
De temperatuur was perfect.
Er kon gewoon in een T-shirt worden gereden.
Deze T-shirts werden als een konijn uit de hoge hoed door Frank Muntjewerf .
Frank kwam aan gereden met een grote doos waar hij alle maten T-shirt uit toverde.
Ook voor de grote maten.
Bij iedereen inclusief controleur en medewerker liep die avond rond in het zelfde T-shirt, met dank aan de sponsoren:
Loonbedrijf Zwaan
Autobedrijf Geha
Aannemersbedrijf Gert-Jan Borst
Autobedrijf Schaap
Composteringsbedrijf Muntjewerf

Allen locale ondernemers die de trialsport een warm hard toedragen.
Dit dragen van de T-shirts werd ook min of meer verplicht gesteld.

Bij het omkleden deed zoon Puck de klep van de auto even snel dicht.
Toen dat gelijk niet lukte, toen nog een keer extra hard, om er vervolgens achter te komen dat zijn telefoon er tussen lag.
Deze heeft na die twee klappen het tijdelijk voor het eeuwige verruild.
De stemming zat er gelijk al goed in bij Puck.

Rond de klok van zeven werd er door de wedstrijdleider Johan Schaap samen met Pieter Zwaan afgetrapt.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onder aanvoering van een cross-motor werd er eerst een verkenningsronde langs de non-stop gemaakt.
Ondertussen konden de controleurs op hun gemak naar hen te bewaken non-stops slenteren.
 

Er waren zes non-stop gebouwd, die over een route van ongeveer 1,5 km verdeelt waren.

 

 

 

 

 

 

 


 

De eerste was voor de schuur van het loonbedrijf gebouwd.
Hiervoor was de aloude trial Saab weer van stal gehaald.
Doormiddel van boomstammen werd de non-stop verder aangekleed.
Een non-stop die hier en daar wat krap was, maar goed te rijden was mits de concentratie werd op gebracht om deze gecontroleerd en beheerst te rijden.
Een prima inkommer.
Frans Stam stond met de knip tang gereed en kon na de eerste ronde de meeste gaatjes aan de linkerkant van de knip kaart knippen.

Vervolgens om de schuur heen rijden en daar stand Hans van Beekum en Bas Pronk klaar om je over en door de non-stop twee te begeleiden.
Deze non-stop was nog als laatste gebouwd.
 

 

 

Merlin van Beekum reed zijn eerste wedstrijd en had nog wat moeite om zijn weg in de non-stop te vinden en moest onderweg even vragen waar de richting van de uitgang was.

 

 

 

 

 

 

 

 

De gele rijders hadden hier meer dan hun handen vol aan.

Alleen Victor de Rooij wist één keer het knipje in de nul te bereiken.
De rode piloten deden ongeveer hetzelfde en er waren maar weinig piloten die er zonder kleerscheuren door heen wisten te komen.
De rode en gele piloten moesten via een serieuze opstap op de container zien te geraken.

 

 

 

 


De rode en gele piloten mochten in de bak omhoog en een 180 graden draai maken en waren dan klaar.
Voor blauw was het een peulenschilletje mits je goed op de container wist te komen en er een beetje hoog van durfde af te springen van de dragline plaat
Dat hoog was nodig, want deed je dat wat lager, was er grote kans dat je met de linker stuurhelft de rand van de bak raakt en dat gaat niet fijn.

 

 

 

 

Daarna een stukje weiland oversteken naar non-stop drie en vier.
Dit waren beide zand non-stops met voor de gele en rode coureurs harde stukjes er in.
De derde non-stop werd bemand door oud kampioen Sjaak Vlaar en René Regenmortel.

 

 

 

 

Hier werden de punten gepakt.
Ook in de blauwe en witte klasse.
Het grip zoeken en sturen in het mulle zand viel lang niet mee.

Een klein moment van onbedachtzaamheid en het voorwiel schoof weg met als gevolg een voet.
En het spreekwoord zegt waar één voet word gezet volgen er meer.
Dit heb ik ten minste aan de lijve ondervonden.
 

 

 

Johan Schaap deed een goochel truckje bij de entree.
Hij reed er in er ook zo weer uit door een pirouette te maken op het achterwiel.
Zelf op WK niveau doen ze dat hem niet na.

 

 

 

 

 

 

 

 


Aris testte er de lengte van zijn lange benen, maar kwam nog 50 centimeter te kort zoals op de foto te zien is.
Het lijf was nog wat gehavend door een een niet vrijwillige salto afgelopen week in Bilstain.
Iets in de ribbenkast bij hem, maakte af en toe rare geluiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De vierde uitdaging werd door het echtpaar Pim en Gemma de Rooij gecontroleerd.
Deze was ook weer van een zanderig karakter en zodanig geconstrueerd dat er van de rode en gele er bijna niet een was die er ongeschonden doorheen kwam.
 

 

 

 

Alleen Piet Knol en Victor de Rooij wisten er een keer heelhuids door heen te komen, maar ook wisten beide heren er een keer een vijf te pakken.
Op deze non-stop zijn heroïsche gevechten geleverd met de buizen combinatie, die zeker geresulteerd hebben in extra vocht inname later op de avond bij een aantal leden.

 

 

 

Op de vijfde hindernis stond Rob Stevenhage en René Strooper ons op te wachten.
Een non-stop die in de vorm van een band in de blauwe klasse verrassend voor punten kon zorgen.
Ook bij rood werd er zeer wisselend gescoord. Gelukkig was er geen last van avonddauw, anders hadden er heel wat meer punten gevallen door gladheid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna op naar de laatste uitdaging bij de dames Kantinka en Linda de Rooij.
Deze non-stop kenmerkte zich door de vele boomstammen die als een mikado spel waren neer gegooid. Voor wit en blauw waren er nog taluds gemaakt maar de rode en de gele klasse mocht er soms in de lengte richting overheen.

Kees Boekel inspecteert hier de onderkant van zijn banden.


Aris verteld na afloop dat dit in donker best lastig is, omdat je je oriëntatie punt mist.
Als je als gevolg hiervan aan de verkeerde kant van de stam afstap is het heel lastig om dan de knipjes nog links op de kaart te krijgen.

 

 

 

 

 

Deze twee heren hebben een echt sporthart.
Hun hele gezin en familie is op de Juliaanse kermis, maar zij gaan voor hun sport. Hulde!!!

 

 

Daarna richting de parallelweg langs de buurman van de familie Zwaan, en door naar Bas die de punten telling voor zijn rekening nam.
Nieuwe kaart ophalen en door naar de volgende ronde.
Inmiddels werd barbecue op temperatuur gebracht en konden de eerste gerechten worden genuttigd.


Dit vernuftige apparaat was door Pieter zelf in elkaar geknutseld en deed uitstekend zijn werk.
De heren die deze bemande zagen eruit alsof ze al vaker van gegeten hadden en droegen maten T-shirts XXXL strak om het grote lijf.

 

Werden de eerste twee rondes nog met de lampen uit gereden, de derde ronde moesten de lichten aan en met de laatste ronde was het echt donker.
Op de achtergrond speelde zich een fascinerend natuur gebeuren af die ons gelukkig passeerde.
Het blikkerde achter de wolken volop en dreigde onze kant op te komen.
Gelukkig bogen de buien af en passeerde ons oostelijk.
Ondertussen werden de controleurs door de catering voorzien van broodjes met iets warm er tussen van de barbecue.

De wedstrijd liep lekker vlot en even naar tienen waren er al velen die de motor al aan de kant gezet hadden en de weg naar de feest tent hadden gevonden.

De wedstrijd werd gereden zonder noemenswaardige incidenten.
Alex de Rooij probeerde over een slootje te springen, maar had het in donken niet helemaal goed ingeschat en kwam met een paar natte voeten terug.
Tom Schaap probeerde een vingerkootje de andere kant op te laten scharnieren en Niek Zwaan moest zijn enkel laten afkoelen, nadat hij met zijn voet onder de motor terecht was gekomen.
Onderweg zag je alleen maar blije gezichten en de deelnemers, controleurs en toeschouwers genoten er van.
Het weer werkte ook geweldig mee door de temperatuur op T-shirt niveau te houden.
Hier en daar was er een schijnwerper niet aan als gevolg van te kort aan stekker plaatsen op de generatoren, maar dat mocht de pret niet drukken, het is tenslotte een Nacht Trial.
Yvonne Zwaan ontpopte zich als een perfecte gast vrouw en stond haar mannetje achter de bar.
De barbecue was uitstekend en de natte versnapering goed van temperatuur.
De consumpties van de barbecue moest je goed in de gaten houden.
Voor je het in de gaten had waren deze opgeruimd door de honden van de familie Zwaan, die alles scherp in de gaten hielden.

 

Doordat het deelnemers veld niet zo groot was als met de Hensbroeker trial en het traject veel korter is, kon er op tijd begonnen worden met de prijsuitreiking.
Johan Schaap had op de valreep nog bekers weten te sponsoren.
In plaats van een kiss-miss was er voor deze speciale avond een lick-mister ingevlogen.
Of dit door alle prijswinnaars op prijs werd gesteld, wordt betwijfeld.
 

 

 

 

De overzeese deelnemers die altijd wel vele prijzen wisten weg te slepen moesten, dit jaar met minder genoegen nemen.
Alleen Olaf de Porta wist een prijsje naar het mooie eiland terug te slepen en op de foto te zien was hij daar heel blij van.

 


De uitslagen worden nog eens goed bestudeerd of er nog niet een plaatsje te winnen viel.

 

 

 

 


Dat dit de heren uit Texel niet voegde, bleek wel uit het dat er 's nachts revanche werd genomen op één van de deelnemers in rood.
Die ze deze hiermee in grote nood brachten door zijn kampeer onderkomen met afzet tape af te sluiten, deerde  ze niet.
Dat je 's nachts er een keertje uit moet om te pissen na een avondje bier drinken, werd geen rekening mee gehouden.
 

 

 

 

Dit had ook weer gevolgen voor hen.
Er werd een hap grond met de kraan tussen hun aanhanger en hun bus gestort

 

Maar dit alles speelde zich af in de nachtelijk uurtjes, ver na de wedstrijd toen nog werd na gepraat en het verloren vocht van de wedstrijd rijkelijk werd aangevuld.

De eerste nachttrial in Callantsoog is een succes met grote dank aan de familie Zwaan en alle directe medewerkers die mee geholpen hebben om dit te organiseren.
 

Voor de uitslagen klik hier
 

 
 
 
 

laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 01-03-2020