TCO e.o.

 

 

7 september Baarlo

 
   
  Verslag: Jaqueline van Daele
Foto's: John Lenders
 
 

 

Terwijl er driftig getraind werd op de Muntjeberg togen vier helden, al dan niet met aanhang naar het verre, verre Limburg om daar de TCO-eer te verdedigen tijdens een gecombineerde ONK en NK Jeugd.

Wij (Daan, Jaqueline en vanger Dennis) konden gelukkig bij familie logeren want het was me wel een vroegertje. De keuring was van 8.15 uur tot 9.15 uur en das heel wat eerder dan normaal gesproken bij een NK Jeugd. We waren daarom vroeg op het trialterrein en het was al een drukte van belang. Marco en Kick kwamen ongeveer gelijk met ons aan en gelukkig kwam onze voorzitter ook niet lang daarna het terrein op geschoven. Nadat hij eerst nog probeerde om zijn motor uit te laten in de bramenstruiken, konden we allemaal aan een fijn vers bakkie met cake bij het grote groene Van Daelemonster en daarmee bedoel ik natuurlijk de bus haha.
Daarna was het tijd voor alle nodige plichtplegingen.
Motoren en helmen keuren en inschrijven. Zoals gezegd een gecombineerde wedstrijd en dat was al heeeeeel erg lang niet gebeurd.
Dat betekende ook een heel blik KNMV-ers die stukken serieuzer keurden dan normaal bij een NK Jeugd.
Maar goed, alles was ok en er kon ingeschreven worden.
Das nog best wel een dingetje bij zo’n gecombineerde wedstrijd want het was soms niet helemaal duidelijk wie nou bij wie moest inschrijven.
Omdat de jeugd vanaf rood meereed in de ONK moesten er aparte stickertjes met de goede kleur geplakt worden, zodat de controleurs wisten dat ze een klasse lager reden dan hun voorbordje deed vermoeden.
Maar goed aan alle verwarring kwam een eind en er kon om klokslag tien uur gestart worden.

 

Het is wel bijzonder om eens mee te maken want het is nog een heel gedoe zo’n ONK. Er wordt daarin nl. op tijd gereden en de kaartjes werden ook echt allemaal geklokt. Omdat de kaart van Daan ook geklokt werd, waren wij in de veronderstelling dat hij ook een tijd mee kreeg. Gelukkig was dat niet zo en heeft een welwillende KNMV-er het mij haarfijn uitgelegd.

 

 

 

 

De jongste jeugd (vanaf blauw) had vijf eigen non-stops die ze vijf keer moesten rijden. Volgens mijn, niet door enige kennis van zaken gehinderde mening, waren deze pittig en ze waren ondanks dat waren ze vrij snel klaar allemaal. Marco mopperde nog dat hij langer onderweg was, dan dat Kick gereden had maar gelukkig was er een speciale, vervroegde prijsuitreiking voor deze piloten en konden ze redelijk op tijd weer naar huis. Kick is uiteindelijk vijfde geworden waarbij gezegd moet worden, dat er drie rijders meededen die beduidend ouder waren dan het groepje dat normaal de witte route rijdt. Goed gedaan dus!

 

 

 

 

Daan ging voor de rode uitdaging. Er waren tien (!) non-stops die vier keer gereden moesten worden. Das dus wel veel meer dan normaal…. Het viel hem nog niet mee, het niveau in ONK-rood was toch hier en daar wat pittiger dan geel NK Jeugd dus hij heeft er behoorlijk zijn best voor moeten doen.
Was hij in eerste instantie nog van plan om misschien toch wel blauw te gaan rijden, het is te prijzen dat hij dat niet gedaan heeft.
Hij is vijfde geworden, errug goed!

 

 

 

 

Onze voorzitter was een beetje nerveus want hij wilde heel graag winnen in zijn klasse. Gedurende de hele wedstrijd ging hij met afstand aan kop en we hoopten al op een klein feestje. Helaas ging het in de allerlaatste ronde fout, zijn versnelling deed heel raar in een non-stop en deze geknipte vijf (de enige van de hele dag) kostte hem op één punt zijn dagoverwinning. Balen!! Het wordt nu nog heel spannend in het totaalklassement……..

 

 

Mario ging in zijn eigen tempo rustigjes zijn blauwe route rijden en eindigde met een keurige zesde plaats. Goed gereden!

 

Ondanks het feit dat ik echt wel wat bezwaren had tegen de gecombineerde wedstrijd (te veel deelnemers, voorkruipende ONK-rijders bij non-stops, te moeilijk en nog zo wat van die dingen), moet ik eerlijk zeggen dat het me is meegevallen.
Het was niet drukker dan een goed bezette wintercup in Nunspeet; iedereen bleef keurig in zijn rijtje wachten en het was een geweldige leerschool voor de jeugdrijders.
Doordat ze 40 non-stops moesten rijden en deze best pittig waren, werden ze wat meer uitgedaagd en dat is natuurlijk nooit slecht.
Daan en Kick hebben lekker gereden en vonden het een leuke wedstrijd. Laten we wel wezen, dat is toch het allerbelangrijkste?

 

 

 

 

 

 

 

 

John Lenders heeft weer prachtige foto’s gemaakt die te vinden zijn op de site van trialclub Baarlo (daar staan ook alle uitslagen) en natuurlijk op:

http://www.trialfoto.nl/gallery/2014/trial/onk_nk-jeugd_baarlo7-9-14/#

 

Groeten van Jaqueline

 

 
 
 
 
laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 01-03-2020