TCO e.o.

 

 

12 januari Waterwerken Muntjegracht

 
   
  Verslag: Cees Kruijer
Foto's: Cees Kruijer
 
 

Voor de Kersttrial hadden we een alles vergunningstechnisch voor elkaar.
Echter de dramatisch waternoodrampen in de de laatste maanden van het vorig jaar zette de omgeving rond de Muntjeberg blank met als gevolg dat er al over kano tochten werd gesproken in plaats van triallen.
Volgens de geruchten stond het water zo hoog dat alleen de toppen van de Muntjeberg en de hoogste bomen nog zichtbaar boven het het water waren.
Inmiddels is het water weer wat gezakt.


Om dit gevaar voor de toekomst te beperken werd besloten om een ondergronds kanalen systeem aan te leggen om het water aan de voet van de berg via een ingenieus aangelegd tunnel systeem direct via een aangrenzend kanaal (Noord Hollands Kanaal)  af te voeren.

De leden van TCO gewapend met schoppen en bijgestaan door Martin Kuiper met graafmachine hebben zaterdagmiddag met vereende krachten de strijdbijl opgepakt en de klus geklaard.

 

 

 

 


Onder toezicht van waterkundig ingenieur Boekel, in het dagelijks leven ook wel torenkraanmachinist, werd er volop gegraven.
De geregelde PVC pijpen werden middels de vaseline, die normaal op het nachtkastje staat van een lid die een autobedrijf runt, soepel in elkaar geschoven. Het zal daar in de slaapkamer nu wel een beetje piepen, want de vaseline raakte op.

De ander torenkraanmachinist, Marco Veerman was als gevolg van het werken op hoogte, het gevoel van diepte kwijt geraakt en verstapte zich in een plas met als gevolg "natzeik".
Als je een tijdje in een geul had gestaan, moest er langzaam uitgestapt worden, anders was er kans dat de laars achterbleef. Vaak moesten er handen aan te pas komen om de laarzen aan de zuigende kracht van de prut te ontworstelen.

Ook zoon Puck liet zijn klompen in de prut staan en stond op zijn sokken op de berg. De klompen waren vast gezogen in de prut.
Tegen vieren was de klus geklaard. Het water brulde door het rioolsysteem en in Den Helder moesten ze extra pompen bij zetten om het water uit het kanaal te lozen.

Bij het eerst volgende evenement kunnen we de berg zonder vaartuig weer bereiken.

 

 
 
 
 
laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 01-03-2020